Zajímavosti


Dobře zaplacená práce

Máte strach, že Porsche zkrachuje a třeba GM ovládne svět ? Klidně to může dopadnout naopak!

Když porovnáte zisky mamutích koncernů a malých výrobců aut, zjistíte, že velcí obři na tom nejsou zas až tak dobře, jak by se mohlo na první pohled zdát. A když se po několika dnech papírování, počítání a porovnávání dobádáte nějakého výsledku, položíte si zásadní otázku : Jak je vůbec možné, že slecializovaný výrobce vydělá ve finále podstatně víc než masový výrobce? Logicky si každý řekne, že velká firma bude mít mnohem nižší náklady na výrobu jednoho vozu v porovnání s malou společností produkující třeba jen několik tisíc aut ročně. Příkladem za všechny může být Porsche v porovnání s gigantickým kolosem General Motors. V posledním roce mělo Porsche zisk 7350 miliónů dolarů před zdaněním, GM proti tomu pouhých 853 miliónů! Proč? Je to celkem jednoduché. Ačkoliv Porsche prodá ročně okolo padesáti tisíc aut, nabízí je silně nad jejich výrobní cenou. Mohou si to totiž dovolit. Oproti tomu GM prodává "užitková" auta, takže tam je konečná a co možná nejnižší cena prioritou. Dealeři Porsche si běžně k velkoobchodní ceně přirážejí krasných šestnáct procent nad velkoobchodní cenu, a o tom se dealerům jiných značek může jen zdát. Samozřejmě aut Porsche se prodá řádově méně než aut jakéhokoliv masového výrobce. Šanci, jak si přijít na své, tak určuje nejenom trh (Severní Amerika vs. například Česká republika), ale i proklamované období. V době recesí nebo ekonomických krizí se i bohatí zákazníci rozmýšlejí, zda utratit tak nehoráznou sumu za auto. I když… Průměrná zákazník Porsche vydělává ročně daleko přes dvacet miliónů korun a za auto polovina z nich platí bezproblémů v hotovosti. V době špatných časů však i oni přemýšlejí a raději nechávají koupi takového nadstandartu na jinou dobu. To se ostatně potvrdilo třeba v roce 1993, kdy se například na nejlukrativnějším trhu Severní Ameriky prodalo jen něco málo přes tři tisíce vozů. A to přitom byla pouhá desetina toho, co si koupili zákazníci o rok dříve! Image značky Porsche má přitom jednu nepřehlédnutelnou výhodu. Někteří zákazníci prostě stojí o to utratit co možná nejvíc peněz a klidně za zdánlivé maličkosti. U Porsche to není problém. Ačkoliv se ostřejší verze Boxsteru S oproti svému slabšímu bráškovi liší jen ve výkonu (je to jen elektronika), prodává se o osm tisíc dolarů dráž (přes čtvrt miliónu korun). Podobně na tom je i vrcholné 911 Turbo. Odhaduje se, že z ceny Turba má výrobce přibližně padesátiprocentní zisk! Z obyčejné devětsetjedenáctky " jen" třiadvacet procent. Celkové zisky této automobilky však nejsou jen v ukrutně nadhodnocených prodejních cenách. Porsche mimo jiné dává i setsakramentský pozor na výrobní náklady. Ještě donedávna měli skoro tisícovku dodavatelů. Dnes tento počet snížili na třetinu. Stejné je to s investicemi do vývoje. Automobilka to má oroti gigantům jednodušší, protože vyvíjí stále stejně zaměřená auta. V tomoto případě jde vždy o rychlost a ovladatelnost. Nemusí investovat miliardy do výzkumu jiného typu karoserie, když jim ta stávající skvěle slouží. To je i jeden z důvodů, proč bude Porsche vyrábět model SUV Cayenne ve spolupráci s VW. Samostatný vývoj by je přišel na neúnosné peníze.

Převzato z časopisu SPEED

 


<<Zpět
Hlavní stránka