Zajímavosti


Rinspeed Bedouin

Takhle šílenost se zrodila ve Švýcarsku, kde ji nemůže mít na svědomí nikdo jiný než sedmačtyřicetiletý Frank M. Riderkneccht a jeho firma Rinspeed. Každý rok přivezou do Ženevy nový více či méně ztřeštěný koncept, většinou myslící na alternativní paliva. A ani Bedouin není výjimkou…


Rinderknecht tento koncept komentuje slovy : " Na Bedouinu jsme chtěli ukázat, jaký mají víceúčelová auta potenciál, který ještě nikdo nevyužil." V podstatě má pravdu. Je to o nových řešeních a možnostech kombinovat donedávna nesmíchatelné, zavánějící rouháním. Dneska už nás poloterénní kombík a pick-up v jednom udělaný z Porsche nepřekvapí a vsaďte se, že se během pár dalších let ještě dočkáme šílenějších hybridů. Když už samotné Porsche dělá SUV…


Zpátky k Bedouinu. Díky vyšší linii hliníkové střechy se do něj na rozdíl od původního Turby nejdou jen na zadní sedačky dva pasažéři bez trvalých následků na zdraví, nebo se pojede ve dvou, zato se slušným nákladem vzadu. Bedouin se po stisknutí tlačítka promění z třídveřového čtyřsedadlového kombíku ve stylu anglických "shooting brake" v prostorný dvoumístný pick-up a obráceně. Celá akce trvá deset vteřin, a to není špatný čas. Finta je v elektromotory ovládané dvoudílné střeše (bavíme se o části začínající za hlavami řidiče a spolujezdce), která se v polovině prolomí dovnitř, z její přední části se stane svislá plocha za předními sedadly a z druhé horizontální, tvořící první část podlahy vzniklého pick-upu. Podlaha k zadnímu sloupku pokračuje pevnou rovnou plochou, kterou může až na délku 1,85 metru prodloužit do vodorovné polohy se vyklápějící zadní víko kufru, jež pak slouží i jako nakládací plošina. Ale není to nutné, víko může zůstat i ve svislé poloze. Jinak jeho vyklopením celá akce začíná a při proměně zpět v kombík zase končí, stejně jako u kabrioletů s elektrickou pevnou střechou. Toto divadélko se dá spustit i dálkovým ovládáním, takže můžete stát někde za rohem a dobře se bavit. Celá střecha a víko kufru jsou z jakýchsi hliníkových prosklených mříží. Vypadá to efektně a se zadním lakem ladí stříbrná zadní světla s čirou optikou a rychle reagujícími LED diodami od firmy IN.pro., posazená kolem něj svisle jako třeba ve Fiatu Punto nebo siestě. To je ale snad jediná věc, kterou má Bedouin společnou s normálními auty. Už ten rozšláplý zadek… Ultraširoké blatníky jsou přidrsněny obrovské výstupy vzduchu v nárazníku, z něhož ční dvě polooválné koncovky řádně hlučného výfuku Remus. Jak jinak, je to přece Rinspeed…


I přední partie doznaly jistých změn přispívajících k praskání zrcátek strachem u aut, co jedou před ním. Velké vstupy vzduchu v předním spoileru jsou ostřejší a vyrýsovanější než v Turbu a svislé hliníkové příčky jsou pod chladičem, opakující se i na zadním nárazníku, jakoby náhodou připomínající zuby něčeho hladového a rozšklebeného… Ani z profilu nemá moc společného s běžným rodinným kombíkem, stačí se podívat na další větrací díry nebo konturující dveře, a je jasné, že tohle auto je o něco širší než obyčejné Porsche Turbo. Blatníky jsou z plastického kompozitu Pre-Preg, což je mezi materiály tak trochu rarita. Hodně vydrží a skoro nic neváží.


Rinspeed na svých konceptech obvykle spolupracuje s několika firmami - ty se starají o věci z oboru, na který se normálně specializují. Kromě tradičního Remusu a spol. si mimo jiné Rinspeed přizval šperkařského specialistu, firmu Swarovski, která dodala ozdobný křišťál. Cože? Ano, křišťál! Z celistvého křišťálu je emblém na kapotě, zadní nápis Rinspeed je pro změnu složen z malých broušených křišťálků, a zpětná zrcátka mají dokonce povrch z křišťálového prachu. Největší kus broušeného křišťálu zdobí řadící páku a křišťálem jsou také posety i dveřní výplně, loga Rinspeedu v sedadlech a pár dalších detailů. Tohle by nešlo zaparkovat v Čechách jen tak na ulici… V kabině vás praští do očí nezvyklý volant. Volant? No, tahle věc má blíž spíš ke kriplu. Horní část volantu chybí, je to jakési U, nahoře vtipně zakončený dvěma hlavicemi, normálně tvořící hlavu řadící páku v Porsche. Na otáčení a nedej bože ručkování věc nepoužitelná, ale tady není žádného velkého točení třeba. Chytrý systém od firmy Wandfluh progresivně natáčí kola podle úhlu otočení kriplu a počítá i s rychlostí, takže by neměl při moc velkém otočení za rychlé jízdy rozhodit stabilitu auta a zároveň mu dát mrštnost útočící kočky. K maximálnímu rejdu postačí pouhé otočení kriplu o půl otáčky. To zní moc dobře, ale jsme zvědaví, jak to bude fungovat v praxi. A na žádné případné poruchy raději nemyslíme…
Zbytek interiéru už známe z Turba, přičemž Bedouin je na rozdíl od něj vyčalouněn krásnou pískovou kůží "Poltrona-Frau" od firmy X-Mobil, ladící k exteriéru. Myslelo se i na zábavu, a tak se ze střechy vyklápí sedmipalcový LCD displej Blaupunkt napojený na DVD, herní konzoli Playstation nebo promítající obraz ze zadní kamery.
Výčet dodavatelů pokračuje. Zeleně zbarvená skla jsou od firmy Folia Tec a Bedouin sedí na podvozku od renomované německé firmy Eibach o celých patnáct centimetrů výše než původní Turbo. To je ovšem krajní poloha, světlá výška a tuhost tlumičů se dají nastavovat. Oficiální materiály tvrdí, že odpružení je sportovní a zároveň komfortní. Dnes klasická hláška… Takže si představte něco mezi a mělo by to být ono. Litá kola jsou zakázkovou prací firmy ATC a obul je Continental pneumatikami rozměrů 255/55/18 vpředu a 285/50/18 vzadu, o kterých oficiální materiály tvrdí, že jsou excelentní jak na silnici, tak v terénu. Jak jinak.


Motorizace je stejná jako ve výchozím Turbu, takže tu máme 3,6 litrový šestiválec boxer, přeplňovaná dvěma turby. Nebyl by to ale Rinspeed, kdyby se nemyslelo na ekologii, a tak je motor upraven tak, aby mohl spalovat zemní plyn. Fuj! Nutno však uznat, že proekologické zásahy do motoru nijak neochromili jeho potenciál a výkonové parametry se nezměnily. Máme starých dobrých 420 koní při šestitisících otáčkách a masitý kruťák 560 newtonmetrů, který je k dispozici už od 2700 otáček. To stačí 1640 kilogramů tlustému Bedouinu (o metrák víc než Turbo) ke zrychlení na stovku za slušných 5,9 vteřiny a maximálce 250 kilometrů v hodině - pak vás zastaví omezovač.


Kdyby všechno fungovalo tak, jak Rinspeed tvrdí, pak by Bedouin mohl být vskutku zajímavým přibližovadlem. Agilní a svým způsobem praktické Porsche.. Jasně, to už jsme slyšeli u Cayenne, ale na rozdíl od něj má Bedouin výhodu, že jako Porsche opravdu vypadá. Jiným autem si ho nikdy nesplete. Je to jen koncept, ale to byl Rinspeed Roadster taky, a přitom jeden z nich už nějakou dobu jezdí i po našich silnicích.

Převzato z časopisu Speed

 


<<Zpět
Hlavní stránka
webzdarma.cz