Zajímavosti


Přes třicet let ve službě

Když Ferdinand Porsche v roce 1963 zkonstruoval první vůz s typovým označením 911, netušil, že vznikla legenda. Porsche 911 se vyrábí dodnes a zdá se, že se před ním otevírají nové perspektivy.

Žádný jiný vůz se nemůže pochlubit takovou tradicí jako právě Porsche 911. Přestože má dnešní devěsetjedenáctka se svou původní předchůkyní společný jen znak, princip a konstrukční filosofie zůstávají stále stejné. Během více než pětačtyřiceti let výroby se ryze sportovní vůz změnil v plně vybavené, pohodlné a bezpečné vozidlo, aniž slevil ze svého původního zaměření.

Šest příběhů

V průběhu času byl model nejednou modernizován : zcelovaly se tvary karoserie, zdokonalen byl motor a přitom si automobil stále zachovával své charakteristické rysy. Mimořádnou pozornost vyvolává především díky neopakovatelným liniím, které mnozí automobiloví fanoušci pamatují už od dětství. Do dnešní doby vyjela legendární v šesti generacích. První se vyráběla až do roku 1974, kdy došlo k lehké obměně některých stylistických prvků. K výraznějšímu zásahu do podoby vozu se konstruktéři odhodlali až v roce 1986 . Porsche se celkově zakulatilo, ale pro konzervativní příznivce značky to byla změna příliš velká a do značné míry nestravitelná. Proto se devětsetjedenáctka už v roce 1988 vrátila k původnímu pojetí s kruhovými světlomety na vystouplých blatnících. K odvážnější modernizaci tvarů pak mohlo dojít až v roce 1993, ačkoli i tehdy se skalní fandové hlásili s četnými kritickými připomínkami. Říkalo se, že už to není pravé Porsche, ale tentokrát model změnu podoby ustál a paní Móda se prosadila. Zatím poslední proměna se odehrála v roce 1998: legenda s bájným typovým ozanačením 911 dostala novou příď s originálně tvarovanými světlomety a tím se vzhledově přiblížila menšímu sourozenci Boxster.

Jen pro sportovce

Porsche se stalo synonymem nekompromisního sportovního náčiní. Dnes této představě nejlépe odpovídá nabroušená varianta GT3. Její design se vyznačuje několika novými rysy, podle nichž na první pohled poznáte, že před vámi stojí něco jiného než běžné Porsche 911 : pozornosti nemůže uniknout ostře zahnutá linie zadního spoileru, ale ani 18 palcová kola s povinnými širokými pneumatikami Pirelli P-Zero. Také interiér reprezentuje ty nejlepší tradice firmy Porsche : k samozřejmostem patří kožená sportovní sedadla, z nichž si lze vychutnávat drobné efektní prvky jako například hliníkovou hlavici řadící páky či rukojeť parkovací brzdy. Počet exemplářů GT3 je pochopitelně omezen - počítá se s výrobou pouhých 1400 kusů. Vzhledem ke sportovnímu charakteru se nepočítalo se systémy, které v běžných devětsetjedenáctkách patří ke standartní výbavě. Na druhé straně je diferenciál vybaven uzávěrkou. Řidič má k dispozici pouze ABS, který se zapojí jen v kritických situacích. Převodovka, která byla zdokonalena ve sportovním oddělení Porsche Motorsport a má jiné převodové poměry než obyčejné provedení Porsche 911, může být snadno nastavena přímo v boxu a upravena pro konkrétní závodní okruh. Nápravy lze co do pevnosti a geometrie seřídit podle povrchu, tvaru trati a použitých pneumatik, a nemusejí přitom být sejmuty a znovu nasazeny. Zvláštní pozornost si zasluhuje pohonná jednotka vozu GT3. Hliníkový blok válců je lehký, kompaktní a pevný, zdvihový objem šestiválce typu boxer činí 3,6 litru. S ohledem na vyšší výkon, s nímž souvisí vysoké zatížení motoru, použili konstruktéři neobvykle pevné titanové ojnice, které se dobře vyrovnávají s otáčkami až 9000 ot/min.

Jen pro závodníky

Ještě podstatně intenzivnější sportovní prožitky nabízí Porsche 911 GT1. Jde o civilní podobu závodního speciálu, který v roce 1998 vyhrál prestižní závod 24 hodin Le Mans. Vedení firmy doufalo, že prodá 30 těchto klenotů - každý za milión dolarů. První exempláře své majitele již skutečně našly. Podobnost s běžnou 911 končí u zadní části karoserie, pod níž najdete čistě závodní techniku. Na trubkovém rámu je napevno uchycen šestiválcový boxer(3,2 l). Pokud jde o charakteristiky motoru, má sílu vskutku obludnou. Jeho 544 koní dokáže knokautovat kohokoli od ušmudlaného Chevroletu až po bytelné Ferrari F50. Největší rychlost se konstruktéři rozhodli vzhledem k bezpečnostním požadavkům omezit na 310 km/h. O dynamice vozu nejlépe svědčí zrychlení z 0 na 220 behěm 10,5 s. Co víc dodávat?

 


<<Zpět
Hlavní stránka
webzdarma.cz