Zajímavosti


Epitaf

Můžete umřít v posteli. Můžete umřít při rychlé jízdě. A můžete umřít žalem, že vám neříká pane!

Jízda v Porsche 911 Turbo je životní zážitek. Možná jste to v něm pálili v plném provozu tři sta, možná jste se bezhlavě vrhali do neznámých zatáček a možná jste ho jen tak někde zaparkovali a chodili kolem něj dokola jako mlsná kočka. Každopádně na tyto okamžiky zapomenete jen těžko, ten cejch se vám vypálil do srdce a automobilový svět získal jiný rozměr. Jste šťastni. A ještě šťastnější jste, jestli vám jedno rovnou stojí v garáži. Turbo totiž bylo na samém vrcholu hierarchie Porsche a s přehledem kralovalo všem devětsetjedenáctkám a Boxsterům.

Král je mrtev, ať žije král!

Bylo a kralovalo. Minulý čas tu není jen náhodou. Stuttgartští specialisté se pustili do výroby extrémních kousků s označením GT. A po drsné GT3 je tady střela z označením GT2. Superlativa jsou skutečně na místě. A možná jsou v tomhle případě i ta nejsilnější slova málo. Je to nejrychlejší sériové Porsche. A taky nejdražší. Když se vloni objevilo Turbo, nemohli jste si koupit lepší Porsche. Dnes už je to otázka k zamyšlení. Jestli potřebujete pohodovku i na denní ježdění a svoje Porsche nechcete brát na světlo boží jen o víkendech, rozum bude jednoznačně velet Turbo. Jenže my všichni tady myslíme za volantem rychleji, než je normální, a stejně tak rychle nám koluje v žilách krev, Takže? Jednoznačně a bez debat GT2. Chceme přece ryzí hardcore, absolutní opojení, nepoznanou sílu a zpocená záda! Motor gétédvojky vychází přímo z Turba, jeho sériový výkon 420 koní, které dával 3,6 litrový šestiválec s dvojicí turbodmychadel, byl zvýšen o dalších dvaačtyřicet a točivý moment se vyhoupnul o dalších 60 N.m. Svých 620 N.m pak dosahuje v příjemných a přitom jen těžko uvěřitelných třech a půl tisících otáčkách. Pravda je, že přijdeme o výtečný pohon všech kol a fantastický systém jízdní stability PSM, který by si zasloužil zlatý podstavec a vlastní síň slávy. Všechen potenciál a neuvěřitelný výkon tak máte na zadních kolech a krotíte ho jen a jen vy. Můžete si to hodně užít, nebo taky ztratit…

Při tvorbě projektilu jménem GT2 vsadili kostruktéři Porsche na osvědčenou filosofii, kterou použili už v devětadevadesátém, když tvořili model GT3 s atmosférickými 360 koňmi. Ta zněla :"Výkon je dobrá věc, ale víc výkonu a nižší hmotnost je ještě lepší." Takže GT3 byla oproti sériovým devětsetjedenáctkám silnější a lehčí a nová gétédvojka, ten do dokonalosti vybroušený briliant, je na tom úplně stejně. Je o rovný metrák lehčí než Turbo a v kombinaci s tím ďábelským výkonem si asi umíte představit, jak to všechno funguje. Nebo vlastně asi ne…

Uff! 0-300-0 km/h za 60 vteřin!

GT2 sedí na osmnáctipalcových kolech s Pirelkami P Zero, přičemž ta děsivá masa vzadu má rozměr 315/30, tedy velikost až dosud vyhrazenou jen těžkým stavebním a zemědělským strojům. I když se vám to bude zdát nemožné a bláznivé, je podvozek gétédvojky ještě o dvacet milimetrů nižší než u Turba a plán Prahy, kde by byly uvedeny výšky obrubníků, tramvajových pásů a hloubky kanálů, zatím nikdo nevymyslel. Správně hádáte, jestli tvrdíte, že zvyšování objemu se nekonalo, pořád je to jen 3,6 litrový šestiválec s protilehlými písty a variabilním časováním ventilů VarioCam Plus, přičemž tohle všechno dává z litru objemu 129 koní, tedy dohromady 462 ušlechtilých kobylek. Jasně, má jinou elektroniku, sání a výfuk, ale pořád je to motor z Turba. Myšlenka, že by z něj dobrý tuning klidně vyrazil pět set koní, nám nedává spát… Bonbónkem na dortu, ovšem obřích rozměrů a velkých následků, jsou sériově dodávané keramické brzdy. Když se o nich začalo mluvit, mysleli jsme si, že jsou asi dobré, ale teď, když jsme je ochutnali a vykurýrovali spáleniny od bezpečnostních pásů, můžeme vám o nich dlouho a dlouho vyprávět. Obří děrované kotouče s vnitřním chlazením jsou stejně velké jako disky na vaší Felicii a jejich účinek je zázračný. Jestli mělo Porsche vždycky nejlepší brzdy, pak teď nám dalo do ruky opravdový zázrak. Ptáte se, jak jsou účinné? Zatraceně. Ve spojení s raketovým nástupem motoru jste s gétédvojkou ti nejrychlejší, sedíte v silničním bolidu a slova čas a vzdálenost se rázem ocitají v jiných dimenzích. Tak aby bylo jasno. "Obyčejné " Turbo zvládne rozjezd na 300 km/h za pětasedmdesát vteřin. Gétédvojka potřebuje necelou minutu. Nestačí? OK, v pořádku, máte pravdu. Držte si klobouky. Porsche GT2 totiž stihne v té necelé minutě udělat tři sta, a pak zastavit zpátky na nulu! Fantastické … Podle toho, co víme o těch brzdách, nemáme důvod nevěřit, že i když to uděláte třikrát za sebou, nezvadnou. Turbo tohle prostě nezvládne, a až se keramické brzdy objeví v příplatkové nabídce, neváhejte ani minutu a chtějte je.

Jestli vás zajímají výsledky z okruhu, vězte, že gétédvojka překonala světový rekord sedm minut a šestapadesát vteřin, které potřeboval zkušební jezdec Walter Rohrl na osmdesát zatáček jednoho z nejnáročnějších okruhů vůbec - Nurburgringu v modelu GT3. Na dráze dlouhé necelých jednadvacet kilometrů byla gétédvojka o deset vteřin rychlejší… A neudělaly to jen brzdy. Druhým hráčem v tomhle drtivém triu byl ohromný výkonnový potenciál motoru a třetím do party byl podvozek a naprosto nezáludné chování auta v limitních situacích. Alespoň tohle tvrdí právě Walter Rohrl, který tak překonal sám sebe. Obáváme se, že nemá důvod nám lhát. Gétédvojka si bere z Turba mnohem víc, než by se vám mohlo na první pohled zdát. Vpředu najdeme stejně líbivé a účinné bi-xenony, velmi podobný a stejně mohutný nárazník, na bocích obří otvory sání, dvojici oválných koncovek výfuků a prakticky stejná pětipaprsková kola. Přibyl rádoby neviditelný aerodynamický kryt převodovky (nebuďte za troubu, uvidíte ho, jen když dáte auto na zvedák) a mezi předními světly další otvor pro vstup vzduchu. A právě ten má podle nás zásadní vliv na brutální a agresivní vzezření gétédvojky, stejně jako mohutné přítlačné křídlo, které přidřepne zadek auta k silnici s vervou, která jednoznačně koresponduje s nasazením celého vozu, jenž nosí to nenápadné označení GT2.

V zajetí rychlosti!

Tohle všechno nám proběhlo hlavou za slabých deset vteřin. Stáli jsme před ní a nezmohli se na slovo. Tohle musí zamávat každým. V momentě, kdy otočíte klíčkem a startér hodí motorem, vás ohromí fantastický zvuk, který umí jen Porsche. Zatímco v Turbu jste museli pootevřít okénka, abyste si ho doopravdy vychutnali, v gétodvojce chybí pár kilo tlumících materiálů a ten sound se dá doslova nahmatat. Spojka jde poměrně ztuha a nebýt jí, pak jen některé estetické doplňky interiéru vám napoví, že sedíte v téhle divočině. Skořepinová sedadla vám sevřou záda a půlky, všechno vám přijde najednou důvěrně známé, a pak už nezbývá než přišlápnout plyn a rychle, ale plynule pustit spojku. Během mžiku budete v omezovači na 6750 otáčkách, kopnete tam dvojku, trojku a pak už v klidu odřaďte na šestku a leťte po dálnici s lehkostí, ze které mrazí. Možná vám až potom dojde, že převodovka má o dvacet procent kratší chod než v Turbu…

Motor management a variabilní časování se¨snaží o to, abyste měli v každém okamžiku dost výkonu. Pravda, daří se mu to víc než úspěšně. Otázka tedy zní, co je to dostatek výkonu. Potenciál tohohle auta je totiž neskutečný. Jeďte s ním po dálnici a budete přesvědčeni, že jiná cestovní rychlost než minimálních 230 km/h pro vás neznamená vůbec nic. I v tomhle tempu máte pořád dost výkonu na dramatické zrychlení. A na okreskách je stovka jen nudným začátkem té opravdové jízdy. Podání rychlostí je i v GT2 stejně jako u Turba ohromně utlumeno. Všechno se děje nenásilně, přirozeně. Žádný turboefekt, motor reaguje rychlostí blesku. Jeho řízení však není takové, jaké známe z gététrojky. Je víc utlumené, blíž Turbu. Zvyknete si, ale čekali jsme větší strohost. Bláznivá projížďka serpentinami v nás zanechala silný dojem. Spálili jsme pár litrů benzínu a ocejchovali asfalt dlouhými, černými šmouhami. Plyn, brzda, volant doprava, na výjezdu plyn, brzda, volant doleva, doprava, plyn, brzda… Když se toho všeho nabažíte a začnou vás bolet netrénované krční svaly, z raketové akcelerace se vám bude točit hlava a z šestipístkových brzd vpředu a čtyřpístkových vzadu se vám bude dělat zle, zkuste se uklidnit někde na dálnici. My jsme se takhle do pohodičky sice nedávali, ale Porsche tvrdí, že jejich poslední baby zvládne jet rychlostí 315 km/h. Jenže můžeme vůbec nazvat tenhle kalup uklidňujícím tempem? Hm, tak to celé zní náramně draze, co ? Máte pravdu. Gétédvojka je opravdu drahá. Osm miliónů korun. Jestli na ni nemáte, ani nešetřete. Sami přece víte, že to není auto pro ty, kteří si ho nemohou jen tak bez přemýšlení objednat. A ještě jedna věc. Nikdy neudělejte tu chybu a nechtějte se s ním svézt. Umřeli byste pak žalem.

Převzato z časopisu SPEED

 


<<Zpět
Hlavní stránka
webzdarma.cz