Zajímavosti


Porsche-Pirelli-Supercup

Porsche v letošním roce otevírá novou kapitolu svého působení v motoristickém sportu. Po jedenácti triumfech v absolutním pořadí slavného závodu na 24 hodin v Le Mans si vzal tovární tým ve vrcholných podnicích oddechový čas. Sportovní oddělení ve Weissachu pracuje na vývoji nového vozu. Proto momentálně dostávají plnou podporu privátní týmy, které mimo jiné vybojovaly dalších pět vítězství v Le Mans. Za příležitost se odvděčily skvělým vstupem do letošní sezony, když v kategorii cestovních vozu vyhrály prestižní závod na 24 hodin v Daytoně na Floridě. Soukromé týmy absolvují kompletní seriál American Le Mans, takže se v USA i v Evropě budou na závodních okruzích nadále objevovat různé verze vozu Porsche 911. Jistě tak naváží na loňské výsledky. Tovární tým obsadi1 druhé místo v konečném pořadí šampionátu FIA. Champion Racing Team získal v USA tituly v klasifikaci jezdců i týmů a Larri Schumacher vyhrál kategorii GT2. V Kanadě, Novém Zélandu, Austrálii i Francii vybojovali jezdci ve vozech Porsche národní tituly. Také v mnoha regionálních pohárech se mezi vítězi pravidelně objevují sportovní vozy ze Stuttgartu.

Modely Porsche 256, 914/6, 924, 944, 968, 928 nebo 911 různého data výroby a v různé úpravě prohánějí soupeře po celém světě. Zcela zvláštní kapitolou však je značkový pohár Porsche-Pirelli-Supercup. Jeho premiéra se uskutečnila v Imole v roce 1993 a první projel cílem známý německý jezdec Uwe Alzen. Do konečné klasifikace nakonec nasbíral o pouhé dva body méně než krajan Alttrid Heger, který se zapsal do historie jako první celkový vítěz Porsche Supercupu. V následujícím ročníku se už Uwe Alzen dočkal, když vyhrál pět z deseti závodů a předstihl i ambiciózní formulovou hvězdu Emmanuela Collarda. Roky 1995 a 1996 patřily Francouzům. Nejprve se radoval Jean-Pierre Malcher a pak s dosud největším náskokem Emmanuel Collard. V posledních dvou sezónách nenašel přemožitele dvaatřicetiletý Patrick Huisman z Nizozemska, který svázal celou svou kariéru se značkou Porsche. Po získání několika titulů nizozemského mistra v kategorii cestovních vozů se zaměřil na tento značkový pohár. Specializace se mu vyplatila, protože je dnes jeho nejúspěšnějším účastníkem v jeho historii! Do zahájení letošního ročníku získal dva tituly a deset vítězství v jednotlivých závodech. Vše nasvědčuje tomu, že i letos bude jedním z favoritů.

Porsche Supercup je natolik prestižní záležitostí, že se na startovní listinu dostanou je skutečně špičkový závodníci. Týmy je většinou angažují ze šampionátů cestovních vozů i z formulí. Se zábavou nemá tenhle nejrychlejší značkový pohárová seriál nic společného. Dosavadní rychlostní rekord drží Stéphane Odtekli z Monaka, která loni v italské Monze zajel nejrychlejší tréninkové kolo průměrnou rychlostí 182,672 km/h. Z 54 závodů během uplynulých šesti ročníků desetkrát vyhrál Patrick Husman z Nizozemska, devětkrát Uwe Alzen z Německa a osmkrát Emmanuel Dollare z Francie. Posledně jmenovaný je mimo jiné dvojnásobných rekordmanem - v pětadvaceti letech se stal nejmladším vítězem pohárového seriálu a pokud stál na startu pokaždé vystoupil na stupeň vítězů!

Na zvýšení popularity seriálu se podílejí také hosté angažovaní pro jednotlivé závody. V premiérovém ročníku například vyhrál v Monte Carlu a v Budapešti "host" Mika Hakkinen, pozdější mistr světa F1. V poslední době dostávají přednost spíše slavné osobnosti z jiných oborů. Dalším kdo se za volantem představil byl například první mistr světa v rallye Bjorn Waldegaard nebo představitel hlavní role v televizním seriálu Komisař Rex a podobně.

Poté Porsche-Pirelli-Supercup vstoupil do své sedmé sezóny. A byl to nástup vskutku oslnivý, protože se značkový pohár poprvé vydal do zámoří. Zatímco v minulosti obstarával doplňkový program pouze evropských velkých cen F1, tentokrát se kompletní startovní pole přesunulo i do daleké Austrálie. Bylo to cesta jak se patří, protože bylo třeba přepravit 26 závodních vozů a čtyřicet tun materiálu! Aby se vynaložené náklady zhodnotily, jely se během jednoho víkendu výjimečně dva závody. Pro Pirelli to však znamenalo dodání 900 speciálně vyvinutých pneumatik.

Nejprestižnější značkový pohár dokázal i letos přilákat na start řadu kvalitních jezdců. Jeho sportovní úroveň šla v posledních letech rapidně vzhůru a tento trend je patrně trvalý. Rozhodně není zábavou majetnějších závodníků, ale plnohodnotnou sportovní disciplínou. Dostatečnou dramatičnost jednotlivých závodů garantují identické vozy. Jedná se o první továrně připravené automobily Porsche 911 Carrera s výkonem 272 kW při 7200 ot/min. Vodou chlazený šestiválcový motor o objemu 3,6 l dosahuje největšího točivého momentu 360 N.m při 6250 ot/min. Vozy mají jednotnou šestistupňovou převodovku a předepsané pneumatiky Pirelli. Automobil Porsche 911 GT3 Cup váží 1140 Kg.

Kalendář závodů je shodný s termíny deseti velkých cen F1: Austrálie, San Marino, Monako, Španělsko, VB, Rakousko, Německo, Maďarsko, Belgie a Německo.

 


<<Zpět
Hlavní stránka