911 GT2

(2001)


Více obrázků zde

Hlavní rozdíl mezi Porsche 911 GT2 a řadovými carrerarmi je třeba hledat pod kapotou. Tam je sice stále ležatý šestiválec, ovšem poněkud odlišný. Zážehový motor o objemu 3,6 l je totiž dalším vývojovým stádiem pohonné jednotky, která byla použita v roce 1998 ve speciálu Porsche při závodech 24 Le Mans. Nevychází tedy z motorové řady " devětsetjedenáctky". Díky přeplňování dvěma turbodmychadly disponuje úctyhodným výkonem 340 kW dosahovaným při 5700 otáčkách za minutu. Za zmínku stojí i největší točivý moment 620 Nm, ten je k dispozici v rozmezí mezi 3500 až 4500/min a přenáší se na zadní kola. V jako prvním motoru stuttgartské automobilky v něm byl použit nový systém proměnného časování ventilů Porsche VarioCam Plus, který vlastně vznikl modernizací původního systému Variocam. S tímto systémem bude Porsche konkurovat zejména nejvýkonnějšímu Ferrari, tím je v současnosti model 550 Maranello. To má nepřeplňovaný motor o objemu 5,5 l s výkonem 357 kW při 7000 ot/min. Ferrari s ním uhání rychlostí až 320 km/h, zatímco gé-té-dvojka je o pět kilometrů pomalejší. Německý automobil si to ale vynahradí v disciplíně zrychlení, když stovku pokoří za 4,1 s a maranello tak předstihne o 0,3 s. To sice není mnoho, nicméně ve světě supersportů se hraje na každou desetinu sekundy, ne-li na ještě menší časové jednotky. Porsche si za tyto výkony zaslouží pořádný příděl benzínu. Ve městě totiž spotřebuje 18,9 l na 100 km, mimo něj lze z GT2 jet i za 9,3 l na 100 km a v kombinovaném režimu motor podle výrobce spálí 12,9 l benzinu na 100 km. S vyšší spotřebou se počítalo, proto je automobil vybaven palivovou nádrží o objemu 110 litrů.

Supersportovní vůz 911 GT2 vznikl ve vývojovém centru Porsche ve Weisachu, které má již třicetiletou tradici. Konstruktéři typ 911 GT2 vytvořili z typu 911 Carrera na základě bohatých zkušeností z motoristického sportu včetně spolupráce se stájí formule 1 McLaren, které v minulosti Porsche dodávalo motory. Změny pod kapotou se pochopitelně odrážejí i na vnějším vzhledu automobilu. Základní tvary gé-té-dvojky jsou dány řadou 911, která se po celou dobu existence měnila v rámci zachování image jen minimálně, a proto lze stále nalézt řadu podobností mezi prvními devětsetjedenáctkami a tou současnou. Od stávající řady 911 Carrera se GT2 liší na první pohled především ztvárněním nárazníků. Ten vystupuje agresívně vpřed a dramatický výraz mu propůjčují tři působivé otvory pro přívod vzduchu. Zatímco ten prostřední vede k chladiči, oba postranní mají na starosti ochlazování předních brzd s ventilovanými keramickými kotouči. Vzhledem k síle, kterou musí brzdy krotit, bude pravděpodobně co chladit. Zmíněné kotouče jsou součástí systému PCCB (Porsche Ceramic Composite Brakes) a podle oficiálních informací automobilky vydrží bez nutnosti výměny po celou dobu životnosti sporťáku.

Při bočním pohledu na GT2 vynikne dopředu vyčnívající nárazník ještě více, a že nejde o obyčejnou carreru, napoví i znatelně větší nasávací otvor těsně za dveřmi, který přivádí vzduch k motoru. Někoho možná překvapí nevýrazné nádstavce prahů, odborníci na aerodynamiku k jejich montáži ale jistě měli dobrý důvod. Přítlačné křídlo gigantických rozměrů nelze přehlédnout z profilu, natož zezadu. Po vzoru svých menších příbuzných u devětsetjedenáctek zajišťuje potřebný přítlak a ve srovnání s mnohými srovnatelnými prvky různých výrobců nepostrádá eleganci. Stále však platí, že pokud to přírodní zákony dovolí, nejlepší křídlo je žádné křídlo. Toto krédo ctí kupříkladu Ferrari již od počátku, snad s vyjímkou typu F50 a F40. I s tímto výtvorem však má GT2 součinitel odporu vzduchu cx=0,34. Zmíněným spoilerem ale veškerá odlišnost od sériových 911 končí, při důkladnějším zkoumání si lze povšimnout nenápadného protažení zadního nárazníku směrem k silnici.

V interiéru je také všechno při starém. Najdeme zde tříramenný sportovní volant, řadu kruhových analogových přístrojů a spínací skříňku vlevo od volantu. Převodovka je šestistupňová s ručním řazením a hlavice řadící páky má důverně známý tvar. Nová jsou však integrální skořepinová sedadla, která vystřídala "klasiku". Porsche vyšlo s modelem 911 GT2 stejně jako u starší a méně výkonné GT3 vstříc požadavkům zákazníků, kteří rádi vyjedou se svými automobily na závodní tratě. Stačí vůz doplnit pouze požadovanými výztuhami v interiéru, podvozek je totiž pro závodění na okruzích perfektně uzpůdoben. Byl vyztužen, snížen a osazen kratšími pružinami a sportovními tlumiči. Ve srovnání s dosud nejníže posazeným porsche, kterým je typ 911 Turbo, se silnici přiblížil o dalších 20 mm. Závěr diferenciálu umožňuje rozdělení točivého momentu mezi zadní kola v poměru 60:40 v závoslosti na jejich momentální trakci. Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách McPherson a zadní mají víceprvkové zavěšení. Porsche 911 GT2 je osazeno osmnáctipalcovými litými koly obutými vzadu do pneumatik o rozměru 315/30 a vpředu do plášťů o velikosti 235/40.

Koncem roku 2003 doznala gétédvojka drobnějších změn. Gétédvojka modelový rok 2004 má oproti původní verzi mírně zvýšený výkon (o 15 kW) na 355 kW (483 koní). Tohoto zlepšení bylo dosaženo přeprogramováním a vylepšením řídící jednotky. Samozřejmostí je také nárůst maximálního točivého momentu na 640 N.m dostupného v 3500-4500 otáčkách. To vše pomáhá gétédvojce ke zrychlení z 0 na 100 km/h za pohé 4 sekundy a na 200 km/h za 12,5 sekundy. Maximálka narostla na úctyhodných 319 km/h.

Drobně přepracovány byli i tlumiče a pro větší bezpečnost bylo přidáno čtyřkanálové ABS.

Pro gurmány bylo do příplatkové výbavy přidáno zcela nové zadní křídlo z karbonových vláken, které je o 2,8 kilo lehčí než standartní křídlo. V úpravě ClubSport jej naleznete ve standartní výbavě.

Gétédvojka také dostala nová kola převzatá z GT3. Přední pláště mají rozměry 235/40 R 18 a zadní 315/30 R 18.

Převzato z časopisu SPEED

 

Typ vozu Porsche 911 GT2 (typ 996)
Délka 4430 mm
Šířka 1765 mm
Výška 1305 mm
Rozvor náprav 2355 mm
Rozchod kol vpředu : 1465 mm, vzadu : 1480 mm
Pohotovostní hmotnost 1440 kg
Motor vidlicový vodou chlazený šestiválec, 3600 cc, rozvod DOHC, vrtáníXzdvih 100X76,4 mm, kompresní poměr 9,4 : 1, největší výkon 340 kW (462 k)/5750 ot/min, největší točivý moment 620 N.m/3500-4500 min
Převodovka šestistupňová s přímým řazením
Pohon zadních kol
Nápravy vpředu McPherson, vzadu víceprvkové
Největší rychlost 315 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,1 s
Celkový počet vyrobených kusů předpokládá se výroba omezené 300 kusové série

 


<<Zpět
Hlavní stránka
webzdarma.cz