Porsche 911(1963-do současnosti)


Přehled verzí

 


Jeden z nejslavnějších sportovních automobilů poválečné éry, Porsche 911, pokračoval v koncepci vzadu uloženého, plochého, vzduchem chlazeného motoru s protilehlými válci, který měl i jeho předchůdce, typ 356. Toto nekonvenční, ale výkonné technické řešení, skloubené s originálním aerodymickou karosérii, propůjčilo automobilu zvláštní osobitost. V kombinaci s nepochybně zvučným jménem Porsche není divu, že nekonečně zdokonalovaný typ 911 zůstává dodnes hlavní oporou nabídkové řady této stuttgartské automobilky.

Karosérie je dílem syna Ferryho Porsche, Butsziho, a její linie zůstaly prakticky až do dnešního dne nezměněny. Na rozdíl od typu 356 se u 2litrového šestiválce o výkonu 97 kW, který navrhl konstruktér série vozů Porsche Ferdinand Piech, používalo místo rozvodu OHV po jednom řetězem poháněném vačkovém hřídeli na řadu válců v uspořádání OHC. Zavěšení kol využívalo zkrutné tyče patentované firmou Porsche, vpředu bylo lichoběžníkové s podélnými zkrutnými tyčemi a telelskopickými tlumiči, vzadu s příčnými zkrutnými tyčemi a modifikovanými suvnými rameny.

Speciální verze na přání

Ve své původní podobě dosahoval automobil rychlosti 217 km/h. Avšak noví majitelé prvních exemplařů byli zaskočeni obtížným ovládáním vozu, který se v důsledku nízko posazeného a vzadu umístěného motoru choval často nepředvídatelně. U silnější verze 911S z roku 1967, která se vyráběla do roku 1975, došlo ke zvýšení výkonu na 119 kW. V roce1968 byl na trh uveden lacinější typ T, který však ve výrobě zůstal jediný rok, a typ L s karburátorem Weber. Zpočátku se montovaly pouze čtyřstupňové převodovky, koncem roku 1966 však byla představena polosamočinná převodovka Sportmatic a v této volitelné verzi byly vozy k dispozici do roku 1979. U automobilů z roku 1969 došlo ke zvetšení rozvoru, přičemž se kola posunula o 56 mm dozadu ve snaze zlepšit tak ovládání vozu i celkové rozložení hmotnosti. Toho roku byl typ L nahrazen variantou E se vstřikováním paliva, jež se prodávala do roku 1973, kdy byl tento systém zaveden u celé řady 911. U automobilů z roku 1970 došlo k prvnímu z mnoha zvetšení zdvihového objemu válců na 2,2 litru. V roce 1972 byl objem opět zvětšen, a sice na 2,3 litru.

Verze kupé zůstala jedinou nabízenou variantou karosérie až do roku 1966, kdy se k ní připojil typ Targa se snímatelným střešním dílem a později s pevným zadním oknem. V sezóně 1973 byla představena špičková verze Carrera, krerá obohatila již řadu 356 a nyní byla zařazena i do škály vozů 911. Objem motoru se opět zvětšil na 2,7 litru, čímž stoupl výkon na 157 kW a největší rychlost vozu přesáhla hranici 240 km/h. Tímto motorem byly osazovány všechny běžné vozy až do roku 1977. Roku 1978 se objem plochého šestiválce zvětšil na plné 3 litry a standartem se stala pětistupňová převodovka. V této době se běžný typ 911 přestal spolu s verzí Carrera vyrábět a výrobní řada se omezila pouze na dva typy: 911SC s výkonem 133 kW a 911SC Sport. Druhá verze se odlišovala tím, že měla přední i zadní spoiler.

Noví uchazeči

V polovině 70. let se zdálo, že sláva řady 911 je na ústupu, neboť nové vedení ve Stuttgartu předpokládalo, že se středem zájmu stane připravovaná generace vozů Porsche 924, 944 a 928 s kapalinou chlazeným, vpředu umístěným motorem. Očekávalo se proto, že typ 911 postupem času zanikne, a předpokládaným termínem ukončení výroby byl rok 1984. Optimističtější pohled do budoucnosti však zajistil rok1975, kdy byl na trh uveden typ 911 Turbo. V roce 1981 se naopak jazýček vah v rámci společnosti přiklonil zpět k rozvoji vozů 911 a sezóna 1982 uvítala očekávaný kabriolet. Roku 1984 si jednotlivé verze typové řady 911 vyměnily role a automobily s označením SC vystřídala obnovená Carrera s větším objemem válců 3,2 litru. Je paradoxní, že právě v roce 1984, se kterým se původně počítalo jako s rokem ukončení výroby daného typu, se vozů řady 911 vyrobilo rekordních 14 000 kusů. Zmíněný 3,2 litrový motor se montoval do vozů Porsche 911 až do konce desetiletí. Tehdy, v roce 1989, se na scéně objevila Carrera 4 s pohonem všech čtyř kol, která ve skutečnosti nesla označení Porsche 964. Poháněl ji nový 3,5 litrový motor s výkonem 186 kW a objevilo se pozměněné tvarové řešení karoserie s deformačními zónami na přídi a zádi. Dlouho uplatňované zkrutné tyče byly nakonec vpředu nahrazeny vinutými pružinami s lichoběžníkovým zavěšením a vzadu s modifikovanými suvnými rameny. Současně se objevil nový kabriolet Speedster s přeplňovaným motorem a od roku 1990 se v řadě 911 prodávaly pouze 3,6 litrové vozy Carrera 2 a Carrera 4, Tyto typy se spolu s verzí Turbo vyráběly až do roku 1994 kdy byly nahrazeny novou řadou 993. Řadu 993 nahradila 1999 nová modelová řada 996. V roce 2001 se Carerra a Carrera4 dočkaly lehkého faceliftu, který je vhledově přiblížil Turbu. Změny se dočkala také pohonná jednotka, jejíž obsah stoupl ze 3,4 na 3,6 litru s čímž také stoupl výkon na 235 kW. Objevila se také oblíbená Targa.

V roce 2004 byla představena řada 997, která byla spíš než novou řadou dalším vývojovým stupněm řada 996. Na trh byly po dlouhé době uvedeny současně dvě varianty. Carerra s motorem o objemu 3.6 l a výkonněnjší Carrera S s převrtaným motorem na 3.8 l.


<<Zpět
Hlavní stránka