Porsche 911 Turbo (1974-stále se vyrábí)


Přehled verzí

 


Přestože byl automobil Porsche 911 Turbo představen již v roce 1974, je jeho současná verze stále jedním z nejžádanějších a nejrychlejších sportovních vozů na světě, který dokáže z nuly na 100 km/h zrychlit za 4,2 sekund a dosahuje rychlosti 305 km/h. Vznik typu 911 Turbo je svázán se skutečností, že automobilka Porsche potřebovala do roku 1976 postavit minimálně 400 vozů s přeplňovaným motorem, aby se mohla zúčastnit závodů ve skupině 4. Zpočátku se předpokládalo, že by tuto dvojí roli cestovního automobilu mohl zastat impozantní typ 911 Carrera RSR, avšakpoptávky po tomto voze byla právě neuspokojivě malá a v té době jich bylo vyrobeno pouhých 109 kusů.

Při tomto odbytu se zdálo nepravděpodobné, ža by se v požadovaném čase prodalo vozů Carrera čtyřnásobné množství, a proto Dr. Ernst Fuhrmann, generální ředitel společnosti Porsche, vydal rozhodnutí, že by nový typ 911 Turbo měl být dobře vybaveným luxusním automobilem, jenž by snadno konkuroval všem případným novinkám značky Ferrari. Konečná podoba vozu byla představena v roce 1974 na Pařížském autosalonu a do roku 1983 přesáhl počet vyrobených vozů číslo 10 000.

Práce na projektu započaly v sezóně 1974, kdy byla 2,1 litrová verze plochého šestiválce dovybavena turbodmychadlem KKK. Motor dával výkon celých 388 kW a poháněl typ 911, který se svými mohutně rozšířenými zadními blatníky měl skutečně mimořádné rozměry. Jeden prototyp se v roce 1974 zúčastnil závodů v Le MAns a skončil na druhém místě. Z tohoto vozu se pak zrodila neobyčejně významná řada závodních speciálů skupiny 4, Porsche 935 a 936.

Současně však pokračovaly práce na cestovní verzi interně označované jako typ 930 a počátkem roku 1975 byla zahájena sériová výroba typu 911 Turbo. Na první pohled připomínal vůz Carrera, zejména spoilerem vpředu a velkým spoilerem podobným podnosu vzadu. Ty pomáhgaly udržez na uzdě 194 kW 3 litrového motoru. Osobitým stylem byly vně vytažené okraje blatníků, které si vyžádaly homologační předpisy. Uvnitř se typ Turbo odlišoval od stroze vybavených běžných vozů 911 koženým čalouněním, klimatizací a elektricky ovládanými okny. Prodával se také za téměř dvojnásobek ceny 2,7litrového vozo 911, tj. za 67 850 marek.

Ukázalo se, že výkon plochého šestiválce s turbodmychadlem je pro standartní pětistupňovou převodovku Porsche přece jen příliš vysoký, a tak se do typu Turbo začala montovat speciální, pro tento účel zkonstruováná čtyřstupňová převodovka. Byla to však právě mimořádná výkonost tohoto vozu, která neodolatelně lákala zámožné kupce, vždyť měl největší rychlost přes km/h se zrychlením z 0 na 161 km/h za pouhých 14 sekund. Automobl se však vyznačoval rovněž mimořádnou pružností a jeho řízení a brzdy byly nepřekonatelné.

V roce 1978 se zdvihový objem válců zvýšil na 3,3 litru a výkon stoupl na 224 kW, což posunulo největší rychlost vozu na 257 km/h. Na rozdíl od běžné verze 911, která se v roce 1982 začala prodávat rovněž ve formě kabrioletu, se otevřená karoserie Turbo objevila až v sezóně 1988. V roce 1989 se také opožděně objevila pětistupňová převodovka.

V červenci 1989 provedení 3,3 Turbo nečekaně odešlo ze scény, neboť jej vytlačili typ Carrera 4 s pohonem všech kol a s 3,6 litrovým nepřeplňovaným motorem. Řada 911 byla tedy poprvé od roku 1974 ochuzena o vůz s turbodmychadlem. Ovšem nikoliv nadlouho! Po osmiměsíční odmlce se typ Turbo v roce 1990 překvapivě znovu objevil na Ženevském autosalonu. Pyšnil se novým vzhledem a zavěšením kol, za které vděčil vozu Carrera 2 s plochou přídí, a byl poháněn upravenou verzí snad nestárnoucího plochého šestiválce s objemem 3,6 litru a výkonem 239 kW.

V roce 2000 bylo představeno zcela nové Turbo, objem motoru zůstla zachován ovšem jeho výkon stoupl na 309 kW. Do hry ovšem velice výrazně vstoupila elektronika a nové Turbo díky ní opět potrvdilo, že patří do absolutní špičky a jeho jízdním vlastnostem se vyrovná jen málokterý vůz. O tři roky později byla na trh uvedena ještě nabroušenější verze S s výkonem 331 a maximálkou 307 km/h.


<<Zpět
Hlavní stránka
webzdarma.cz