Porsche 944 (1981-1992), 968


Přehled verzí

 


Typ 944 byl třetím v pořadí v typové řadě vozů Porsche s motorem vpředu chlazeným kapalinou. Přebíral některé prvky z dřívějších vozů 924 a 928 a z tržního hlediska zaujal pozici někde mezi nimi. V roce 1985 jej následovala verze přeplňovaná turbodmychadlem. I když tato řada se přestala vyrábět v roce 1992, nahradil jí typ 968, který s vozy této řady měl mnoho společného.

Porsche 944 byl svým původem vázán na typ 924 z roku 1976, který Porsche původně navrhlo pro Volkswagen, ale koupil jej zpět, když koncern VW neměl dostatek finančních prostředků, aby mohl zahájit jeho výrobu. Typ 924, který měl motor chlazený kapalinou umístěný vpředu a převodovku v bloku s rozvodovkou zadní nápravy, odrážel po technické stránce některé prvky tehdy ještě neoznámené verze 928. Nakonec to byl ve své době nejlépe prodávaný vůz Porsche. Bylo vyrobeno 122 000 vozů. Dalším automobilem v této řadě byl dobře známý nákladný typ 928 z roku 1977, zatímco verze 944 se objevila až o čtyři roky později, v roce 1981.

Práce na projektu začala v roce 1977 a karosérie kupé 2+2 typ 944 silně připomínala karoserii vozu 924, i když bylo o 51 mm širší, aby mohla pojmout větší kola. Vozy 944 a 924 se však vzájemně odlišovaly motorem, který u nového typu měl výkon 122 kW, objem 2,5 litru, se čtyřmi válci a jedním vačkovým hřídelem v hlavě, a tvořila ho vlastně jedna řada vidlicového osmiválce typu 928. Jeho vrtání bylo zvětšeno na 100 mm, ale zdvih 78 mm byl zachován. Čtyřválce s velkým objemem jsou považovány za motory s nepravidelným chodem, a tak se Porsche pokusil tento rušivý prvek oslabit použitím páru protiběžných vyvažovacích hřídelů, které vyrovnávaly vedlejší síly, jež v motoru vznikaly.

Stejně jako u vozů 924 a 928 byla i zde pětistupňová převodovka umístěna v zadní části automobilu, ale nezávislé zavěšení všech kol bylo zdokonalenou verzí konstrukce použité u typu 924, sestávající ze vzpěr MacPherson, z modifikovaných suvných ramen a z Porschem patentovaného odpružení zkrutnými tyčemi vzadu. Na rozdíl od typu 924 však toto byl automobil, který se mohl prodávat jako čistokrevný Porsche.

Největší rychlost vozu 944 snadno překračovala 217 km/h a automobil sklízel chválu za klidný chod motoru i jeho pružnost, což kontrastovalo s oprávněnou kritikou motoru typu 924. Již méně spokojenosti však vyvolávalo chování vozu. Po čtyřech letech výroby tohoto automobilu byla v roce 1985 uvedena na trh verze 944 s turbodmychadlem o výkonu 164 kW. To si vyžádalo určité úpravy přídě vozu, aby se zlepšily jeho aerodynamické vlastnosti. Původní přístrojová deska, která byla obměnou desky z typu 924, byla nahrazena přístrojovou deskou podobnou té u vozu 928. Verze Turbo snadno překračovala rychlost 241 km/h. V roce 1987 ji následoval typ označený 944S s motorem o výkonu 142 kW, kterému velice prospěla nová šestnáctiventilová hlava válců s rozvodem 2X OHC, podobná té, která byla použita u mototru vozu 928. Pokud se výkonosti týká, verze S se zařadila mezi základní typ 944 na jedné straně a Turbo na straně druhé. Dosahovala největší rychlosti okolo 225 km/h.

V srpnu 1988 se objem motoru znovu zvětšil, a to na 3 litry. Byly provedeny též úpravy podvozku, zlepšily se tvary karoserie. V té době se také objevil kabriolet. Výroba typu 944 se udržela až do roku 1992. Přičemž v roce 1991 byl představen typ 968., který přebíral hodně dílů z 944řky a který ji také postupně ve výrobě nahradil. Byl v podstatě poháněn již existujícím 3 litrovým čtyřválcem, příď tvarově vycházela z přídě typu 928, takže se ještě jednou objevila další variace automobilu s motorem vpředu a s převodovkou v bloku s rozvodnou umístěnou vzadu, kterou vytvořila firma Porsche. Typ 968 se dočkal i otevřené verze kabrio .


<<Zpět
Hlavní stránka