Testy a srovnání


Porsche 911 Carrera vs. BMW M3

BMW se rozhodlo zaútočit svým dynamickým kupé M3 na jednu z legend mezi sportovními vozy, na Porsche 911 Carrera. Bude spor´ták odvozený od běžného kupé trojkové řady lepší než čistokrevné Porsche ? Nadchází duel pravdy.

Nebýt šumění deště, panovalo by kolem zkušebního okruhu Contidrom ticho. V okolí dvaceti kilometrů je totiž nedotčená příroda. V tom se z oblohy jako výstřel ze startovní pistole ozve zahřmění, které jako by dalo signál k začátku klání o titul krále silnic. Aby bylo jasno, po závodní dráze se tady chystají prohánět Porsche 911 Carrera a BMW M3.

Z uvedené dvojice je napohled jistě zajímavější opovážlivý sportovní bavorák. Hlavně proto, že je zcela nový, zatímco na vzhledu Porsche se toho ani po letech příliš nezměnilo. Pod podběhy BMW, širšími oproti sériovému kupé o 23 mm, jsou u testovaného automobilu namontována obrovská, devatenáctipalcová litá kola, sériově se však nabízejí kola o průměru osmnáct palců. Celkově dělá M3 dojem znamenitého díla. "Devětsetjedenáctka" působí elegantně a ve zkoušeném provedení má osmnáctipalcová kola, přičemž standartní rozměr je sedmnáct palců. Co do šířky jsou na tom oba srovnávané automobily téměř stejně, "em-trojka" je však o téměř sedm centimetrů delší a vyšší.

Obvykle Porsche Carrera na silnici uvidíte zezadu. A protože ho přímo před očima stejně dlouho mít nebudete, musíte si ho prohlížet a vštěpovat do paměti rychle, alespoň pokud je v klidu. Spíše než na veřejných komunikacích, ale porsche vyniká na závodní dráze. Šestiválec s protilehlými písty vězí sice jako obvykle takřka neviditelně v zádi, ale to rozhodně neznamená, že o něm nevíme. Motor o zdvihovém objemu 3387 cc pohání zadní kola přes šestistupňovou převodovku silou tří set koní, což je 221 kW. Sytém jízdní stability PSM združuje různé funkce, jako je samočinná regulace prokluzu kol, která na mokré vozovce zabraňuje protáčení hnacích kol, elektronická regulace jízdní dynamiky, jež zásahem brzd a motoru zamezuje smyku vozidla, a konečně svorný diferenciál na zadní nápravě. Jakmile se jedno z hnacích kol na nezpevněném nebo hladkém povrchu protočí, diferenciál se blokuje až ze 40 % . Systém jizdní stability si lze do Carrery pořídit za 43 000 Kč. Jako kdyby se pneumatiky zakousavaly profilem do vozovky, i sebemenší tlak na plynový pedál vyvolá bouřlivou odezvu šestiválcového motoru, která je zakončena aktivací elektronického omezovače otáček při 7300/min. Kapalinou chlazený motor pracující se čtyřventilovou technikou si zachoval zvuk typický pro vzduchem chlazené předchůdce. Jemný vysoký tón se po překročení 5000 otáček za minutu mění v jadrný zvuk, který útočí na lidský sluch.

M3 se nechává pořádně slyšet mnohem dřív - až naskakuje husí kůže. V nízkých otáčkách zní tlumeně, lae jak se blíží k maximu, 8000 otáčkám za minutu, řve jako bestie, což se ale od sporťáku očekává. S em-trojkou pronásledovatele setřesete pouhým přidání,m plynu, a to rychle a spolehlivě.

 

Zaručuje to zdvihový objem šestiválcového motoru 3246 cc a výkon 343 koní, což je slušných 252 kW. Ještě lepší je to poté, co se přepínačem na přístrojové desce zvolí přímá cesta mezi plynovým pedálem a šesti jednotlivými škrticími klapkami(porsche má jednu centrální). BMW reaguje prostřednictvím poněkud vzpurného šestistupňového řazení ještě spontálněji než carrera a umožňuje ještě rychlejší předjiždění. Konec zábavy však nastane, jakmile ručička na rychloměru dosáhne hranice 250 km/h. Pak totiž dojde k elektronickému zastavení nárustu rychlosti, zatímco Porsche 911 s klidem akceleruje až do 280 km/h.

Aby tak ohromná síla nepůsobila nebezpečně, dodává mnichovský výrobce automobil standartně s elektronickým sytémem jízdni stability DSC. Jestliže dojde ke smyku, například na kluzké vozovce nebo v zatáčce, elektronika bleskurychle zasáhne. Na jízdu s odpojeným DSC by si měli troufnout jedině profesionálové, a i ti budou mít plné ruce práce, aby vůz zvládli. Znatelně příjemněji probíhá jízda v M3 na suché vozovce. Pneumatiky na asfaltu skvěle drží a dovolují razantní projíždění zatáčkami. Výhodou je téměř ideální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou. Riziko se skrývá v tom, že hranice mezi neutrálním chováním a smykem je velmi nevýrazná.

Méně problematická a náročná na obsluhu, a přitom rozhodně ne pomalejší je carrera. Řízení jde zlehka, a přesto přesně. Navíc vás systém jízdní stability PSM nenechá na holičkách. Elektronika automobil udržuje v krajní mezi tak citlivě, že na mokré silnice se Porsche chová poněkud lépe než em-trojka. Na suché vozovce se však jeho náskok zmenšuje. I bez aktivace elektroniky sice dochází ke smyku jen zřídka,, většinou jen pokud ho záměrně vyvoláte, avšak M3 s odpojených DSC se zdá být čilejší. Jestliže jsou ale oba stabilizační systémy aktivní, porsche vyjíždí ze zatáček suveréjnějí a rychleji než M3. Potvrdilo to i měření na okruhu Contidrom, kdy devětsetjedenáctka svého soupeře porazila o rovné dvě sekundy. Rozdíl mezi oběma nadupanými automobily sice není velký, Porsche však pověst uznávaného výrobce sportovních aut uhájilo.

Ten, kdo váhá mezi pořízením BMW M3 a Porsche 911 Carrera a neví, zda dát přednost podstatně většímu zavazadlovému prostoru em-trojky, nebo komfortnějšímu pérování carrery, měl by se podívat do ceníku. Porsche totiž přijde na 3 149 000 korun, v případě testovaného exempláře dokonce na 3 641 000 korun. Soupeř z Mnichova je o bezmála jeden milion korun levnější, konkrétně stojí 2 166 000 korun.


<<Zpět
Hlavní stránka
webzdarma.cz