Testy a srovnání


Porsche Boxster vs Nissan 350Z vs Audi TT V6

Někdy v budoucnu, až budou milovníci všeho na čtyřech kolech nostalgicky vzpomínat na nejúrodnější léta sportovních aut, si lehce povzdychnou, když se dostanou k roku 2003. Na trhu se přece právě letos objeví tolik zajímavých modelů, až se z toho zatočí hlava. právě teď totiž můžete začít vybírat mezi mystickou Mazdou RX8, zvláštním BMW Z4, atraktivním Nissanem 350Z, ladným Audi TT s šestiválcem a revoluční převodovkou nebo třeba odvážným Chryslerem Crossfirem či mrštným Fordem Focus RS.
No a pokud chcete srovnávat v téhle kategorii, pak není nic lepšího než si vzít za vzor Porsche Boxster, sporťák, který máme tolik rádi. Právě Boxster je totiž etatlonem ve třídě, autem, které je ve všech ohledech nejlepší a ve všech srovnávacích testech mu vždy patřilo první místo. Škoda že je i nejdražší... Až budoucnost ukáže, který z nich si nakonec získá nejvíc vaše srdce a peněženky, ale my už dnes bereme tři z nich na výlet a hledáme odpověď na otázku, kdo je nejlepší.


Naše první cesta bude směřovat do Ingolstadtu, rodného města Audi, kde na nás čeká horká novinka - TT V6. společnost nám dělají jeden z prvních Nissanů 350Z a přepracované Porsche Boxster modelového roku 2003. Vzhledem k tomu, že jsem tady služebně nejstarší, vybírám si, co budu řídit.. jenže já už to vím vlastně víc jak týden... Porsche je přece jen trhu už nějaký ten pátek, změny modelového roku 2003 nejsou až zas tak zásadní a Nissan 350Z vypadá tak sexy a svalnatě... Ale nejde jen o design, stojí tu taky 290 koní (350Z) proti 231 (Boxster) a já rád jezdím jako první! Hned na hranicích se ukazuje, že jsem si vybral dobře. Celníci místo do pasu koukají po autě, vyptávají se na něj, okukují ho, jednoduše se jím líbí, je o něj zájem. Kolega v Porsche zatím tiše trpí, vyptávají se ho na zbraně, drogy a ve finále mu štráchají v kufru. Hrůza! reakce lidí se pak opakují při každé naší zastávce, všichni vidí jen zetko, Porsche zůstává v jeho stínu. Zdá se, že Nissan vyvolává stejný vzruch jako v osmadevadesátém roce Audi TT. Fakt je, že Nissan 350Z opravdu chytne na první pohled. Nabízí výrazně nadčasové tvary a mezi běžnými auty se tváří jako koncept, se kterým se nějaký nevychovanec z továrny projíždí na denním světle bez kamufláží. Podívejte se na všechny ty detaily, zajímavě řešená světla, chromové kličky dveří nebo znaky "Z" na bocích. Má prostě všechno, co má sportovní auto mít, a vedle něj stojící, pomalu již stárnoucí Boxster vypadá až příliš uhlazeně, snad až nudně.


První svezení nám začíná naznačovat něco o nich obou. Jedeme několik set kilometrů jen s kraťoučkými přestávkami na tankování a shodujeme se, že ani v jednom z nich to není problém, oba zvládají cestu s naprostým přehledem. Já v Nissanu jsem si navíc užíval parádní ozvučení od Bose a doufám, že bude v nabídce i u sériových modelů. Zetko, které nám půjčili, je totiž jedním z prvních vůbec vyrobených, má omezovač na dvou stech a několik dalších mušek, ale to všechno mu rádi promíjíme, do prodeje nepochybně přijde vyšperkovaný, ve špičkové formě.


Jsme na místě a máme celý večer na debaty o kladech a záporech každého z nich, nicméně ještě jsme nejeli s TT, a tak nebudeme dělat ukvapené závěry. Šestiválcové tétéčko přijíždí k našemu hotelu druhý den ráno. Má tak bílý lak, že jsme snad světlejší ještě neviděli, úplně řeže do očí. Možná to pro TT není ta nejlepší volby, ale krásně kontrastuje a zvýrazňuje novou mřížku chladiče, větší spoiler na zádi a černé výplně nárazníku, který verzi V6 odlišují od slabších, čtyřválcových bratrů. Z těch změn se ale na zadek neposadíme, čekáme tady na to, jestli nás přesvědčí nový koncernový šestiválec se dvěma spojkami a elektronicky ovládanou převodovkou. Přesně s tímhle autem jsem jezdil v horách na d Monte carlem a byl jsem z něj unesen na volné silnici se chová famózně a užili jsme si s ním spoustu zábavy. Dnes si ale sedám za volant a vyjíždím do města. Chci zjistit, jak ta zatraceně vymakaná převodovka funguje a spolupracuje s řidičem někde v zácpě. Osobně se totiž domnívám, že tenhle test je Achillovou patou všech polomanuálů. V podobných podmínkách, navíc v automatickém režimu, je jízda s nimi nekomfortní, elektronika nechápe a zmateně hledá tu správnou rychlost. Jenže se zdá, že dvě spojky a elektronika bůhví kolikáté generace na to vyzrály. Žádné škubání, jen rychlé, prakticky nečitelné přeřazení. K tomu si přihoďte zadní nouzové sedačky( z téhle trojky je má jedině TT), slušně velký a dobře přístupný kufr, a máme tu prvního vítěze z našeho tria v anketě nepraktičtější sporťák.


V Nissanu poznávám druhou stranu mince, tady si musíte jízdu zasloužit, perete se úplně se vším. Ale není to na obtíž, jen je to něco jiného. Tvrdá spojka, omezený výhled dozadu a šestistupňová převodovka, která potřebuje silnou ruku. Praktičnost není zrovna silnou stránkou Nissanu, nemá žádné zadní sedačky, navíc se chlubí krásně vypadající rozpěrou mezi zadními koly, která však podstatně snižuje využitelnost kufru.
Boxster jé v téhle disciplíně někde mezi, nabízí skvěle jdoucí převodovku, rozumně prostorný kufr a dostatečně velké skleněné okno v plátěné střeše.
Jenže teď přichází na řadu cesta z města a Nissan bude tasit svou nejostřejší zbraň - šest válců, 3,5 litru, 290 koní a 372 N.m. Sice to není ten nejjemnější šestiválec, co jsme kdy řídili, ani nenabízí tak skvělý zvuk jako Boxster (TT V6 je mu v patách), ale díky svému objemu má největší zátah ve všech otázkách. Nečekejte však žádné extrémní peklo, papírové hodnoty jsou jedna věc, praxe druhá.Na poněkud utlumené chování Nissanu se asi podepsala jeho poměrně vysoká hmotnost, 1440 kg je skoro totéž co Audi, které však s sebou vozí pohon všech kol a zadní sedadla. Ale netruchlete, stačí vypnout protiskluz, prošlápnout plyn na podlahu, pustit spojku a nechat pneumatiky předvést show s dýmem za zády, vřískotem pálící se gumy a nervózně utíkajícím zadkem. Jo paráda!! Nechte ručičku otáčkoměru vyletět až k maximálním 6200 otáčkám, lupněte tam dvojku a užívejte si znovu. Hlava a tělo se vám tlačí do sedaček a vy si vychutnáváte tuhle zábavu, kterou vám může dát jenom skvěle vyvážený podvozek, větší motor a krátce seřazených šest stupňů převodovky. Pocit z řízení rozhodně nezklame, dostatečně pevný volant, karoserie a podvozek nabízejí jednoduše to, jak se představujeme svezení ve sportovním autě dané cenové kategorie. Vedle tétéčka a Boxsteru však strháváme zetku body za komfort svezení a za použité materiály v interiéru.


Naopak Audi TT právě tady určuje standarty, bohužel pro ostatní. Všechno, co vypadá jako kov, je skutečně kovové, navíc vyrobené s velkou precizností. Pořád se nám zdá, že je to ten nejkvalitnější interiér v téhle ceně, a i designově je pořád na špici. A ta převodovka… Potvrzují se moje první dojmy z Francie, je to perfektní záležitost. Vím že to zní skoro neuvěřitelně, ale tvrdíme, že Audi vyrobilo lepší převodovku než Ferrari u Modeny F1. Je totiž lepší jak kultivovanosti chodu, tak v rychlosti řazení. Svezení s ní skoro zastiňuje další stránku TT, vpředu umístěný šestiválcový 3,2 litr s 250 koňmi. No a přesto, že automobilka udává, že je s ním TT na stovce jen o dvě desetiny rychlejší než dosavadní silnější osmnáctistovka, je svezení s ním o mnoho zábavnější, než bylo u TT zvykem. Není to jen o čase zrychlování, ale o pocitech. Navíc verze V6 dostala o dobře doladěný a oproti slabším verzím přitvrzený podvozek, ostřejší ostřejší řízení nebo ďábelské brzdy převzaté z divočiny jménem RS4, které společně s převodovkou dělají z tohoto dosud jen sportovně střiženého kupé hodně slušnou sportovní zbraň. TT sice nenabízí takovou akcelerace akceleraci jako Nissan, nicméně vám to vynahradí tím neskutečným klidem, který nabízí čtyřkolka. Absenci přetáčivých smyků vám vynahradí skvělý zvuk šestiválce, který se vážně povedl. Zdá se, že mezi agresivním vzhledem zetka se skvělými jízdními vlastnostmi přepracovaného TT by se mohlo Porsche Boxster cítit poněkud ohroženě. O to více, když uvědomíte, že Boxster je už v základní výbavě nejdražším hráčem, v našem případě si přihoďte ještě příplatkové sedmnáctky, kožené sportovní sedačky a kvalitní audio. A k tomu je ještě nejslabší! No, ale taky nejlehčí… Váží senzačních 1275 kg, tedy o 165 méně než Nissan! No a výsledným poměrem výkonu na tunu se usadil se svými 181 koňmi mezi Audi se 164 koňmi a Nissanem s 201 koňmi. Jenže tady výhoda nižší váhy nekončí, uvědomíte si to pokaždé, co se silnice zaklikatí. Do zatáček se Boxster vrhá s největší agresí, brzdí razantněji a vždycky s ním budete o trochu rychlejší a přesnější než Audi nebo Nissan. K tomu si připočtěte motor, co si nechá líbit i sedm tisíc otáčet, zpoza vašich zad se deroucí zvuk šestiválce a pětistupňovou převodovku, která svou přesností nemá konkurenci.


Jestli z něj ale tohle všechno dělá nejlepší auto, zůstává otázkou. Protentokrát bychom totiž jen neradi rozdávali medaile a určovali pořadí v cíli, vlastně to ani dost dobře nejde. Ti, kteří hledají sílu, agresivní a přesto čisté linie. Novotu a hodnotu, zvolí Nissan. Řidiči kteří dávají přednost kvalitě zpracování, celoročnímu provozu a v neposlední řadě chtějí i užitnou hodnotu, skončí u Audi a povedený poloautomat budou mít jako bonus. A třetí skupina, zákazníci kteří preferují image a zábavu z jízdy nad všechno ostatní, peníze nevyjímaje, si objednají Boxster.


A že chybí nějaký závěr? Spokojte se s tím, že jsme dohromady ujeli 3800 kilometrů, spálili nějakých 485 litrů benzínu, vypili sedmadvacet piv a třináct redbullů a snědli blíže neurčené množství baget a mentolových bonbonů. A k tomu že oceňujeme, že Audi a Nissanu se podařilo poslat do světa auta, která se klidně dají postavit vedle Porsche Boxster.

Převzato z časopisu SPEED


<<Zpět
Hlavní stránka