Testy a srovnání


Porsche 911 S (1966)

pozn: původní recenze z roku 1966

Původní 911 měla mnoho rysů společných se závodními vozy Porsche-zavěšení kol, kotoučové brzdy a plochý šestiválec OHC se suchou vanou. Počátkem tohoto roku jsme se na německém Hockenheimu svezli s nejnovějším závodním GT - Carrerou 6, která byla poháněna velmi strou verzí tohoto motoru. 911S má o třicet koní víc než obyčejná 911 a o padesát koní méně než závodní verze. A už od svého spuštění nenechá motor nikoho na pochybách o jeho impozantním rodokmenu.

Vzduchem chlazený šestiválec s protiběžnými písty sedí za zadní nápravou a přes manuální synchronizovanou pětistupňovou převodovku pohání zadní kola. Nejvyššího výkonu 160 koní dosáhne při 6600 ot/min a nejvyšší točivý moment 212 N.m se dostaví při 5200 ot/min.Zavěšení je zajištěno vzpěrami MacPherson, zkrutnými tyčemi a teleskopickými tlumiči vpředu- a diagonálními rameny, zkrutnými tyčemi a teleskopickými tlumiči vzadu. vepředu i vzadu jsou stabilizátory.

Nastartujte auto a zvenku k vám dolehne charakteristické vrčení a hřmění vzduchem chlazených válců, uvnitř je dominujícím zvukem podmanivé vysoké ječení rozvodových kol. Polechtejte plyn a ručička otáčkoměru vystřelí po své dráze jako v závodním autě. Musíte si dát pozor na červenou rysku, ačkoli v 7300 ot/min zasáhne omezovač. Při akceleraci ucítíte dva vrcholy točivého momentu: ten katalogový v 5200 ot/min, a předtím ještě ve třech tisících, kde se motor zhluboka nadechuje vstříc dalšímu kroku. Jakmile se s autem sžijete, budete pomocí skvělé pětistupňové převodovky držet ručičku otáčkoměru mezi třemi až sedmi tisíci otáček. Zrychlení je řízné - 911S dosáhne rychlosti 96km/h (100 km/h) za osm vteřin a uhání až k maximu 220 km/h. Naléhavé crescendo vycházející při akceleraci z motoru připomíná start tryskového letounu, stejně jako silné setrvačné síly.
Řízení je výjimečně lehké a má velmi vysoký převod. Dobře izoluje výmoly a nerovnosti, neztrácí ale nic na přesnosti. Brzdy - na všech kotoučové, s přídavnými bubny pro parkovací brzdu vzadu - jsou podobně lehké a během opakovaných zastavení z rychlosti 113 km/h jsme nezjistili žádné vadnutí. 911 je rovnoměrně vyvážená a dobře nastavená, zatáčkami projíždí hladce a bez zaznamenatelného kroucení. Na suchu má více než fenomenální přilnavost, na mokru je nicméně výkon příliš vysoký dokonce i pro znamenité pneumatiky Dunlop SP. Není to auto pro začátečníky. Jízda je vynikající, pérování sedaček a odpružení jsou šikovně koordinované. Jenom při pomalých městských rychlostech je jízda trochu třesavá, na otevřených silnicích hřmí Porsche přes hrubé i hladké povrchy téměř bez záchvěvu.

I když má motor objem jen dva litry, při posuzování jeho výkonů si na to stěží vzpomenete. Jeho nemalá síla jde na úkor spotřeby, nás´š celkový průměr byl šestnáct litrů. Při ustálené rychlosti dosáhnete rozumnějších hodnot, což znamená osm litrů při stodesítce. Lidská přirozenost je ale taková, jaká je, a nemá smysl vlastnit takový vůz a nevyužívat jeho největších předností, za normálních okolností se proto jen málo řidičů dostane pod 13 l/100 km. Pozice za volantem dobře ladí s celkovým charakterem automobilu. Sedadla lze všemožně nastavit a všechny ovladače jsou v dosahu. Zadní sedačky jsou vhodné spíš pro odkládání zavazadel - na trpasličí sedadla sice dva pasažéry usedáte, ale soukání se dovnitř a ven není žádná rozkoš.

Shrnout auto jako 911 S není jednoduché, protože jednotlivé znaky musíte vyjímat z uceleného řešení. Nejpůsobivější částí je bezesporu motor s jeho neuvěřitelnou kultivovaností a dychtivou vůlí k neustálé tvrdé práci. Zmínit je také třeba skvostnou lehkost všech ovládacích prvků, což společně s perfektní jezdeckou pozicí dovolí řidiči okamžitě srůst s vozem a užít si jeho charakter naplno. 911S nikdy nenecháte v garáži stát, pokud bidete mít příležitost někam si s ním vyrazit.


<<Zpět
Hlavní stránka
webzdarma.cz