Testy a srovnání


Porsche 911 GT3 - jízdní dojmy

Na tachometru mám 275 km/h, jedu na šestku a pod pedálem plynu jsou ještě tři centimetry místa. Tohle není jen tak nějaká pohádka, tohle je realita a já se vám přiznám, že jsem tak rychle jel jen dvakrát v životě.

Nemám z toho, ale špatný pocit a ani z toho nejsem nervózní. Řídím totiž Porsche 911 GT3. A abych řekl celou pravdu, tak jsou jen dvě okolnosti, které mě nutí se krotit a nesešlápnout plyn až na podlahu. Jednak mám i přes všechny aerodynamické prvky GT3 pocit, že se mírně nadlehčuje předek, a taky si uvědomuji, že už brzo nebudu mít tento neomezený úsek německé dálnice jen a jen pro sebe. Tak a teď už přede mnou jedou pomalejší auta (dnes mi připadá všechno pomalejší) a já si vůbec nejsem jistý, kdo začne najednou předjíždět kamión, aniž mu dojde, jak rychle se na něj stahuje ten červený projektil, co viděl před okamžikem ve zpětném zrcátku. Jestli jste příznivcem Porsche, v což pevně doufám, tak si bezpochyby vzpomenete na řadu vozů RS, kterou Porsche za ta léta vyprodukovalo. Jednalo se o odlehčené devětsetjedenáctky s polozávodními motory a podvozky. Typ GT3 je pokračováním této řady, ale s tím rozdílem, že místo snížení hmotnosti kvůli vylepšení poměru k výkonu, si porsche uchovalo veškeré potřebnosti a luxus, jako airbagy, klimatizaci, elektrické stahování oken a dokonce stereo, zmizely jen zadní sedačky. Hlavně však třísetkoňový šestiválec 3,4 litru vystřídal kolega s objemem 3,6 litru, který má o šedesát koní víc. Ano, máte pravdu, je to motor vítězného Porsche GT1 v Le Mans . . .

Nemám z toho, ale špatný pocit a ani z toho nejsem nervózní. Řídím totiž Porsche 911 GT3. A abych řekl celou pravdu, tak jsou jen dvě okolnosti, které mě nutí se krotit a nesešlápnout plyn až na podlahu. Jednak mám i přes všechny aerodynamické prvky GT3 pocit, že se mírně nadlehčuje předek, a taky si uvědomuji, že už brzo nebudu mít tento neomezený úsek německé dálnice jen a jen pro sebe. Tak a teď už přede mnou jedou pomalejší auta (dnes mi připadá všechno pomalejší) a já si vůbec nejsem jistý, kdo začne najednou předjíždět kamión, aniž mu dojde, jak rychle se na něj stahuje ten červený projektil, co viděl před okamžikem ve zpětném zrcátku. Jestli jste příznivcem Porsche, v což pevně doufám, tak si bezpochyby vzpomenete na řadu vozů RS, kterou Porsche za ta léta vyprodukovalo. Jednalo se o odlehčené devětsetjedenáctky s polozávodními motory a podvozky. Typ GT3 je pokračováním této řady, ale s tím rozdílem, že místo snížení hmotnosti kvůli vylepšení poměru k výkonu, si porsche uchovalo veškeré potřebnosti a luxus, jako airbagy, klimatizaci, elektrické stahování oken a dokonce stereo, zmizely jen zadní sedačky. Hlavně však třísetkoňový šestiválec 3,4 litru vystřídal kolega s objemem 3,6 litru, který má o šedesát koní víc. Ano, máte pravdu, je to motor vítězného Porsche GT1 v Le Mans… Porsche GT3 je v podstatě závodní speciál určený pro silniční provoz, který byl vyroben pro homologační účely kvůli několika závodním seriálům. Vyrábí se i v provedení Club Sport, které je vybaveno vnitřním rámem a šestibodovými bezpečnostními pásy. Porsche má tuhou karosérii samo o sobě, ale typ GT3 je vybaven závodními pružinami, tlumiči a seříditelnými stabilizátory. Pod zadní kapotou se skrývá neuvěřitelný motor, který neustále vydává charakteristické vytí jako jeho vzduchem chlazení předchůdci, a to zejména tehdy, když jeho hrdlo otevřete naplno. Převodovka je šestistupňová( podle mého mělo Porsche už kultivovanější převodovky) a můžete v ní měnit převody podle toho, na které trati právě závodíte. O přenos výkonu na silnici se starají osmnáctipalcová litá kola s nezaměnitelným designem. Protiskluzový systém není ( nevím, jestli je to dobře nebo špatně), a tak to vůz nechává na pneumatikách o rozměrech 225/40 vpředu a 285/30 vzadu, na diferenciálu s omezenou svorností a na vyšinutosti jedince za volantem. Pokud se vám zlíbí, můžete projíždět zatáčky smykem. Právě teď, na dálnici, je ale smyk to poslední, co bych potřeboval. Pomalu sundávám nohu z plynu, ale zatím nepodřazuji. Motor je velmi pružný a k dispozici vám dává 371 Nm. Celý den bych mohl jet se zařazenou šestkou a o nic se nestarat. Zrovna na to ale mám chuť. Silnice se přede mnou opět uvolňuje, já o dva stupně podřazuji a naslouchám motoru, který mi přehrává nejlahodnější německou melodii od dob Beethovena. Doprovodným jevem je i doslova neomezené zrychlení. Maximální rychlost 302 km/h je totiž také jen papírová, GT3 uhání po dálnici rychlostí myšlenky. Na kolik vás tento kousek exotiky přijde ? 4 030 00 korun. Když se však s GT3 svezete, okamžitě pochopíte, na co jste ty hříšné peníze použili. Všechno se odehrává za vámi i pod vámi. Od neprůstřelného motoru s titanovými ojnicemi a čepy, které motoru v závodním ladění umožňují dosáhnout až devět tisíc otáček, po neutrální a vyvážené jízdní vlastnosti, čtyřpístkové brzdy s ABS, které se zakousávají do vrtaných kotoučů o průměru 330 mm a zastaví auto tak rychle, že vám skoro vlétnou brýle do předního skla, i tam všude cítíte kvalitu, za kterou jste zaplatili. Přede mnou se objevuje sjezd z dálnice. Je to jeden z těch dlouhých, táhlých a rychlých sjezdů, které vedou na vedlejší silnici. GT3 vede stopu tak dobře, jako mě uvnitř drží hluboké sedačky. Když v zatáčce přitáhnete trojramenným volantem ještě víc, cítíte přesnost a dokonalou vyváženost řízení a víte, že si můžete bez obav dovolit tuhle devětsetjedenáctku házet do zatáček, aniž se znenadání roztočí v divokém smyku. Kompromis mezi komfortem a jízdními kvalitami zde jednoznačně vyznívá ve prospěch jízdních kvalit. Nerovnosti silnice prostupují celým vozem, ale na to, jaká je s ním zábava, je pohodlný víc než dost. Stavíme pro benzín. Procházím se kolem auta a uvědomuji si, že je na první pohled vidět, jak je GT3 proti sériovému porsche sníženo o tři centimetry.

Aerodynamické vymoženosti, které si musíte na carreru dokoupit, jsou samozřejmostí. Vpředu velký spoiler, který skrývá tři chladiče, nástavce blatníků a na zadní kapotě dvojité křídlo. Jeho sklon můžete seřizovat speciálním klíčem, spodní část má stavitelnou odtokovou hranu. Jsem si jist, že to funguje perfektně, ale jsem proti módním výstřelkům a křídla na devětsetjedenáctkách na mě vždy působila nevkusně. Znovu startuji. Řadím jedničku a vychutnávám si závistivé pohledy ostatních řidičů. Za půl hodinky musím být na letišti a před sebou mám ještě 80 kilometrů. Je to hračka.

Autorem článku je Colin Ryan

 


<<Zpět
Hlavní stránka
webzdarma.cz