Testy a srovnání


Porsche 911 GT2 - jízdní dojmy

Máte v ruce ostře nabitou zbraň, takže si právě teď můžete užít spoustu zábavy, nebo naopak způsobit pořádný průšvih. Je to ten největší kalibr, ktarý nám Porsche nabízí.

Boxster je mi málo. Boxster S je sice fajn, ale taky to není ono. Porsche 911 Carrera 2, to je paráda, ale ne The Best of … No a čtyřkolka, ta zas není tak zábavná… Jasně, je tu Turbo, ale to se netváří, že radost z jízdy je ta nejdůležitější věc na světě… Ale když já prostě chci Porsche … Co? Co mi to nabízíte ? Jaká hádanka ? Silnější než Turbo, žádná elektronika, pohon dvou kol ? Co ? No jasně, nové Porsche 911 GT2 ! Tak sem s ním ! Tohle auto prostě chci !

Konečně ! Měl jsem v ruce všechna Porsche, všechna mě absolutně nadchla, ale prostě je to tak, s jídlem roste chuť. Proč si dávat hamburger, když můžu mít biftek, ne ? Takže teď mám v ruce klíčky od gétédvojky, chodím okolo jako mlsný kocour a přemýšlým, kde jsou ty nejlepší silnice v okolí, protože s tímhle autem by byl hřích jen tak si někam vyrazit, naprázdno bloumat po okreskách a čekat, až se někde objeví kus kvalitního a pořádně zkrouceného asfaltu, kde bych to mohl pěkně rozbalit a zkusit, jestli jsem vážně tak dobrý řidič, jak si ve své naivitě a ješitnosti stále namlouvám. První otočení klíčkem. Už dávno jsem oplakal brumlání a dunění vzduchem chlazeného šestiválce, už jsem se smířil s tím, že sebelepší výfuk to neumí úplně nahradit. Okamžitě zjišťuji : GT2 má stejný zvuk jako Turbo. Nuda? Ne tak docela. Určitě si z minula pamatuje, že má o deset procent vyšší výkon, šest rychlostí, pohon zadních kol a že je oproštěno od všech elektronických vychytávek, které zachraňují nezkušené, ale nás, řidiče profesionály nudí a štvou. Pozor, teď musíte být opatrní na ostrou spojku a také střízliví při odhadování svých možností. Tomu, co teď napíšu, můžete nevěřit, ale až si to sami vyzkoušíte, pak čekám omuluvu. Na jedničku a 6750 otáček dělá gétédvojka 62 km/h. Na dvojku se už budete řítit 117 km/h (jestli jste až doteď jezdili v nějákém starém střepu, tak si povolte kravatu ), na trojku uděláte 170 km/h, což je pro mnohé ideální cestovní rychlost, ale vzhledem k tomu, že máte další tři kvalty, pak jízda ještě zdaleka nekončí. Na čtyřku atakujete 212 km/h ( vzpomínáte, kdy jste poprvé jeli takhle rychle ?), s pětkou si vystačíte do 252 km/h, a pak tam konečně dáte šestku a rychlost 315 km/h se stává skutečností.

Tak, možná vám to ještě nedochází. Přečtěte si předchozí odstavec nahlas. Vážně - pěkně nahlas a zřetelně. Už ? Počítám že vám to trvalo asi devatenáct vteřin. S Porsche GT2 už byste jeli celých šest vteřin rychlostí přes dvě stě kilometrů za hodinu… Pochopitelně tovární údaje a realita je někde jinde. Šlápnete na plyn, zadek zmizí v oblaku dýmu a vy jen budete cítit, jak se vám gétédvojka vrtí pod zadkem. Prásk ! Dvojka, kola se ještě několikrát protočí, a pak vám zhasne motor. Já vám říkal, že s tou spojkou musíte opatrně. Turba dokáží v plném výkonu tlačit do válců vzduch hodnotou rovné dva Bary, což je skoro o pětinu víc, než bývá zvykem u konvenčních aut. Čtyřistašedesát koní se plaší a vy se musíte setsakra soustředit, abyste nevyrobili nějaký malér. Ale tím vás nechci strašit nebo tvrdit, že je GT2 nějaká divoká potvora, která se nedá zkrotit. Jen je podstatně agresivnější než všechno to, co doteď Porsche vyrábí, a jestli ji už chcete s něčím srovnat, pak jen s gététrojkou, která se však chová o poznání víc závodně, v zatáčkách je ostřejší, ale na rovinkách jí zase chybí ten obří výkon, který dělá tyhle auta zas o kus zábavnější.

Porsche 911 GT2 má hodně citlivé řízení, což nepochybně oceníte v první natvrdo projeté zatáčce. Pirellky P Zero Rossas sice snesou hodně, ale když na zadní osmnáctky 315/30 pošlete plný výkon, zadek auta vám nekompromisně ustřelí. Naštěstí to není bez varování, a tak máte alespoň trochu času, abyste lehce povolili plyn, kontrovali volantem, a pak už to zase sešlápli až na zem. S tímhle výkonem s podobnými situacemi prostě musíte počítat. Brzy poznáte, že nejlepší je řítit se na plný plyn po rovince, pak tvrdě na brzdy (ta keramika, to je zázrak), no a zatáčky projíždět tak na půl plynu, a teprve až když se silnice narovná, pak to lehce přišlápnout a rozevlátou zádí oslnit spolujezdce nebo případné diváky. Příčné zrychlení je enormní, musíte přemáhat sami sebe a jeho plnému zvládnutí potřebujete pár dní, týdnů, možná i měsíců. Když budete v zatáčce brzdit, ujedou vám přední kola, vyvážení auta je skoro ideální, a tak poučka o tom, že když si v zatáčce lehce ťuknete na brzdu, zatížíte tím přední kola a auto líp zatočí, u gétédvojky moc nefunguje. Když pojedete na plný plyn, buď to rozstřelíte, nebo se z vás stane opravdový mistr volantu a smykům přes ruční brzdu už se budete jen smát.

Ale nejlepší na tomhle autě je motor a jeho ochota zrychlovat v jakékoliv situaci, za jakýhkoliv podmínek. Schválně budete šlapat na plyn skoro ve volnoběžných otáčkách a vychutnávat si ten postupný nárůst výkonu, schválně budete podřazovat s meziplynem, abyste si užili to děsivé zavití za vašimi zády. Určitě si teď říkáte, že přece i tohle auto musí mít nějakou slabinu. Ano, na jednu určitě přijdete. Když se poženete na maximum po dálnici, možná vás trochu znejistí nervózní volant v dlaních, což je známka toho, že přední kola nemají dostatek přilnavosti. Je tohle důvod otočit se ke gétédvojce zády ? Osobně se domnívám, že nikoliv. Ruku na srdce. Kolikrát už jste v tomhle roce pokořili třístovku ?

Převzato z časopisu SPEED

 


<<Zpět
Hlavní stránka
webzdarma.cz