Testy a srovnání


Porsche 911 Turbo - jízdní dojmy

Za volantem kupé Porsche 911 Turbo můžete očekávat naprosto extrémní zážitky.Tenhle drak totiž atakuje rychlostní hranici 300 km/h !

Samotný pohled na bezmála čtyři a půl metru dlouhé kupé 911 Turbo vzbudí emoce. Mohou za to mohutné přední průduchy, velké bixenonové světlomety a o nic menší zadní svítilny. Podílí se na tom také profil 1,3 m vysoké karoserie, osmnáctipalcová litá kola, zpod nichž vykukují červeně lakované brzdové třmeny, a masivní spoiler na zádi. Ten se při překročení rychlosti 120 km/h samočinně vysune zhruba o pět centimetrů nahoru, přesně na spodní hranu zadního okna, aby nezmenšoval výhled dozadu, a při poklesu pod 60 km/h se automaticky zasune. Pro větší efekt jej lze tlačítkem vysunout i při pomalé jízdě.

Napoprvé vás určitě překvapí, jak jsou kuží potažená sedadla úzká, jak pevně tělo obemknou a jak nízko nad silnicí se v nich sedí. Až když tohle porsche pořádně protáhnete zatáčkami, pochopíte, že to tak musí být. Předem se ale se vším dobře seznamte a vše si pořádně nastavte, později už na to nebude čas. Tedy pokud se rozhodnete využít potenciál 911 Turbo naplno. Analogový rychloměr ani ukazatel tlaku v turbodmychadlech při ostré jízdě sledovat nestihnete, to nám věřte, ještě tak možná digitální rychloměr a zařazený stupeň. Víc stejně není třeba, vše podstatné totiž řídí elektronika. Samočinná klimatizace se stará o stále čerstvý vzduch uvnitř kupé, špičková aparatura s deseti reproduktory zase o dokonalý zvuk. Nad bezpečností posádky bdějí dva přední a dva boční airbagy, ABS s děličem brzdného tlaku, protiskluzové zařízení a systém jízdní stability PSM. Ten lze tlačítkem vypnout, poté však jízdu doporučujeme jen opravdovým mistrům volantu. Proč to pochopíte, jen co otočíte klíčkem a probudíte k životu skutečnou pýchu Porsche 911 Turbo, jeho motor. Tím je zážehový šestiválec o objemu 3,6 l s protilehlými písty, opatřený přestavováním vačkového hřídele VarioCam Plus a pracující se čtyřventilovou technikou. Tenhle boxer přeplňovaný hned dvěma turbodmychadly s chadiči stlačeného vzduchu disponuje úctyhodným výkonem 309 kW při 6000 otáčkách za minutu, ještě oslnivější je však jeho točivý moment s maximem 560 nM v širokém pásmu mezi 2700 a 4600/min. Ten se na všechna kola obutá do nízkoprofilových pneumatik přenáší přes viskózní spojku a samočinnou pětistupňovou převodovku Tiptronic S s ručním řazením tlačítky na volantu. Vše se přitom děje rychle a velmi citlivě, přetočení motoru či nesprávné podřazení ve vysoké rychlosti nehrozí. Díky tomu jsme stovku pokořili za necelých pět sekund, za dalších deset sekund už jsme uháněli dvoustovkou a nebýt provozu na dálnici, jistě bychom dosáhli výrobcem udávané největší rychlosti 298 km/h. Takto jsme porsche dokázali rozjet "pouze" na 275 km/h, i v této rychlosti však bylo stabilní. Zatáčky projíždělo neutrálně, při vypnutém PSM ovšem bylo značně přetáčivé, a to jsme pak museli skutečně citlivě zacházet s pedálem plynu a volantem. O bezpečné zastavení kupé s celkovou hmotností 1930 kg se na všech kolech staraly ventilované kotoučové brzdy o průměru 330 mm. Ty byly skvěle dimenzované a ani po několikerém prudkém sešlápnutí pedálu nejevily snahu vadnout.

Ještě víc než závratná rychlost nás však ohromila neuvěřitelná síla, s jakou se tělo bořilo do sedadel. Řidič byl poněkud ve výhodě, na mohutný zátah se předem připravil, spolujezdci však zažívají mrákotné stavy, při nichž se svírá žaludek a slova váznou v hrdle. A nemyslete si, dělo se to i při rychlosti nad 200 km/h a jízdě na čtvrtý rychlostní stupeň. Spotřeba přitom byla naprosto vedlejší, pravdou ovšem zůstává, že z 64 litorvé nádrže benzín ubýval děsivě rychle.

Jízda v Porsche 911 Turbo rozhodně není pro každého. Ani ne tak proto, že by tohle kupé musel nutně řídit nadprůměrně zdatný jezdec, od toho je tu všemocná elektronika, jako spíš proto, že je náležitě drahé : v základní verzi stojí 5 164 00 Kč. Pořídit si tenhle automobil, ale stojí za to.

 


<<Zpět
Hlavní stránka
webzdarma.cz