Testy a srovnání


Porsche 911 Turbo vs. Audi RS4

Tohle by čekal zřejmě málokdo: přeplňovaný zážehový šestiválec 2,7 v Audi RS4 vyvíjí srovnatelný výkon s turbomotorem 3,6 v Porsche 911 Turbo. Přitom je ale ingolstadtské kombi o téměř polovinu levnější než kupé z Zuffenhausenu.

S doplňkovým označením Turbo bývá často spojována značka Porsche. Stejný název nese i jedna z nejušlechtilejších devětsetjedenáctek v zuffenhausenské stáji, která disponuje výkonem 309 kW dosahovaným při 6000 otáčkách za minutu a točivým momentem 560 N.m vrcholícím při 2700 ot/min. Vzhledem k uvedeným hodnotám se nabízí otázka: Dokáže takový automobil jet úsekem s rychlostí sníženou na 30 km/h, aniž by mu přitom zhasl motor? Dřív toho velmi výkonné sportovní vozy nebyly schopny a často se přehřívaly. Dnešní provedení 911 Turbo však popsaný úkol zvládá, a to dokonce i na třetí převodový stupeň. Jeho přeplňovaný zážehový šestiválec s protilehlými válci přitom vydává typický zvuk, na jaký jsme byli zvyklí celá desetiletí. A to i přesto, že jej nyní tlumí přísnější zákony.

Omezení nejvyšší povolené rychlosti na německých dálnicích v blízkosti měst na 120 km/h vybízí řidiče v 911 Turbo ke zdrženlivosti, což je dost nepříjemné. Je to něco podobného, jako když musí mít bojový pes náhubek. Ale je to dobrá příležitost zahřát olej na potřebnou teplotu. Konečně přichází na řadu značka Konec omezené rychlosti a před námi je pouze volná dálnice. Trojka, čtyřka, pětka. Lhostejno který stupeň je právě zařazen, ležatý motor šlape s nezkrotnou silou a teprve při rychlosti 250 km/h zatouží po šestém převodovém stupni. To není překlep, skutečně až při 250 km/h ! To je rychlost ze světa Formule1. A stejně jako vozy F1 ani 911 Turbo nejeví při zrychlování žádné známky únavy. Působení proudícího vzduchu se díky propracované aerodynamice začne projevovat až při překročení rychlosti 300 km/h, dosáhnout této hranice však lze už i na německých dálnicích jen sporadicky.

Více klidu za volantem dopřává Audi RS4. Toto kombi se navenek chová úplně nenápadně a teprve řidičovo úsilí z něj udělá divocha. Pohání jej zážehový vidlicový šestiválec se dvěma turby, který z objemu 2,7 l dává výkon 280 kW v pásmu mezi 6100 a 7000 otáček za minutu a disponuje točivým momentem s maximem 440 N.m v širokém rozmezí od 2500 do 6000 ot/min. Kolem jiného automobilu se mihne tak rychle, že si jeho řidič ani nestačí uvědomit, co se to kolem vlastně přehnalo. Pro představu : hranici 200 km/h pokoří za 17,7 s a pružné zrychlení ze stovky na dvoustovku na čtvrtý převodový stupeň zvládne za pouhých 15 s. Pokud ho notně pobídnete, vymáčknete z něj i 285 km/h, přitom oficiálně má toto kombi největší rychlost elektronicky omezenou na 250 km/h. Jde o záměr, nebo jen nepřesnost? Na tomto voze je zkrátka všechno rychlé, třeba i elektronické spouštění bočních skel, jež trvá maximálně 2,1 s.

Kdo přesedne z Porsche do Audi, tomu se bude ingolstadtský kombík zdát příliš měkký, přestože má ve skutečnosti tvrdé naladění. Poskytuje však zdravou kombinaci sportovního charakteru a komfortu, jaký se od něj očekává. Největší radost majiteli dělají oba automobily se stálým pohonem všech kol přirozeně na klikatých silnicích. I tam však platí v první řadě disciplína a ještě jednou disciplína. Protože jakmile člověk zpozoruje, jak skvěle tato vozidla na asfaltu sedí a jaký požitek skrývá zejména jejich výjezd ze zatáčky, je v sázce minimálně řidičský průkaz.

Proto honem zpátky na zem a pojďme se těšit z dílenského zpracování obou vozidel, což jde i v klidu. Vnitřek soupeřů je čalouněn pravou kůží, sedadla jsou sportovní a přístrojová deska vypadá jako z malého letadla - rychloměry ukazují do 300 km/h. V Porsche 911 Turbo přístrojům vévodí podle starého zvyku otáčkoměr. Největší předností Audi RS4 je však kompromis. Mohou v něm pohodlně cestovat čtyři dospělé osoby. A když to musí být, toto kombi převeze i slušný náklad. Naopak je tomu u devětsetjedenáctky, do ní se vejde leda tak pár drobností, o prostornosti a pohodlí na zadních sedadlech ani nemluvě. Kromě toho Audi RS4 stojí "jenom" o něco málo víc než polovinu ceny provedení Turba, ale je mnohem užitečnější. Co mu však chybí? Že to není porsche!

 


<<Zpět
Hlavní stránka
webzdarma.cz