Testy a srovnání


Porsche Boxster S 2003

Jen těžko byste na Boxsteru hledali nějakou chybu. A jen těžko byste ho upravovali. Ale u Porsche si řekli, že to zkusí, a skočili do faceliftu. Jenže když už jednou vymyslíte tak chytlavou karoserii, jako se to před šesti lety lidem v Porsche skutečně povedlo, pak můžete jen těžko něco zlepšovat. Navíc proč, když zákazníci po jejích tvarech pořád šílí. Změny na novém modelu tak jsou jen minimální, na první pohled si jich dost možná ani nevšimnete. Po chvíli si však možná uvědomíte, že tenhle Boxster má trochu jiný přední nárazník, nově se třemi žebrovanými otvory, které pomáhají dostávat litry vzduchu k jeho chladičům. A žebrování na zadních blatnících se liší jen minimálně, nicméně se snaží lépe chladit motor a brzdové kotouče zadních kol. Vzadu pak najdete lehce modifikovaný nárazník s poznávací značkou silnějšího modelu, tedy uprostřed umístěnou dvojitou koncovkou výfuku. Stabilitu auta se snaží zvýšit nenápadný zadní spoiler, který se ve sto dvaceti mírně vysune. Přepracování doznalo i víko motoru, které má zase o něco zlepšit aerodynamiku a snížit hluk větru v interiéru. Svou špetkou do mlýna by mělo ke komfortnímu cestování v nepohodovém počasí přispět i zadní elektrické a vyhřívané sklo, které nahrazuje to neprůhledné a doposud používané plastové. Vodou chlazený 3,2litrový šestiválcový boxer má stále stejný objem, nicméně i on se dočkal. Má novou řídicí jednotku a variabilní nastavení ventilů Porsche Variocam. To má dohromady za následek zvýšení výkonu na 260 koní, které ze sebe dostává při 6200 otáčkách. Stejně tak i točivý moment povylezl na 311 Nm, nyní při 4700 otáčkách... Těchhle technických vychytávek si však neužívá jenom silnější model S, ale i slabší bratříček s dvasedmičkou. Implementace obdobných systémů pak pro něj znamenala zvýšení výkonu z 220 na 228 koní a stejně jako jeho předchůdce dosahuje maximálního točivého momentu 261 Newtonmetrů.

Tohle všechno je sice moc hezké, nicméně oba nové modely přibraly, a to o nějakých pětadvacet kilo. Ostřejší esko si tak poměrem výkon/váha 197 koní na tunu polepšilo jen zanedbatelně. Na papíře sice rozdíl nevidíme, ale v praxi je všechno jinak. Motor má mnohem lepší zátah v celém rozmezí otáček a k maximu letí jak o život. Jeho charakter se ve výsledku podepsal na lepších hodnotách zrychlení, z nuly je na stovce za 5,7 s, takže o dvě desetinky rychleji. No, pravda je, že na Mercedes-Benz SLK 32 AMG ani BMW M Roadster to nestačí, ale nachytá je alespoň v maximálce, jede 264 km/h. Jak víme, jeho rivaly svazuje elektronika na známé hranici 250 km/h... Nejlepší na tom všem je, že přestože prošel motor posilovací kúrou, nijak se to neprojevilo na jeho fantastickém zvuku. Kdo jednou slyšel Porsche, pozná ho poslepu, a ani nový Boxster S nebude se svým pronikavě chraplavým podáním výjimkou. Převodovka základního modelu zůstala beze změn, u silnějšího eska se zapracovalo na její přesnosti. Jednotlivé převody tohohle šestikvaltu ale zůstaly nezměněny.

A co podvozek? U takhle říznutého auta docela důležité kritérium. Jak jsme řekli, Boxster S byl jedinečný. Porsche si to moc dobře uvědomuje, takže si s ingrediencemi jeho nastavení příliš nechtěli zahrávat. Zavěšení kol je tak úplně stejné, mírně upravena byla jen tuhost pružin a tlumičů, novinkou jsou lehčí kola, ostřejší S se vozí na sedmnáctkách, vpředu s rozměrem 205/55, vzadu 225/40, slabší si pak musí vystačit s šestnáctkami. Ale v praxi to skoro nepoznáte, možná na okruhu. Stabilita auta prostě byla a je naprosto úžasná. Vyvážení podvozku, odpor nebo reakce volantu, to všechno je na špičce a je jedno, jestli se jen tak převalujete někde po městě, nebo svému roadsteru nakládáte, co se do něj vejde, někde po ostře klikatých silnicích. Jestli přeci jen chcete hledat chyby, pak se jeďte projet někam mimo město a najděte si rychlejší a táhlé zatáčky. Snad jenom tady si uvědomíte, že díky uprostřed uloženému motoru je charakter tohohle podvozku mírně nedotáčivý, tak jak tomu ostatně bylo i doposud. U Porsche si samozřejmě dali práci i s interiérem, takže nová je odkládací schránka a držáky na nápoje vyklápěné z palubky pod výdechy klimatizace, s nadšením vítáme nový tříramenný volant a taky přepracovanou středovou konzolu. Jistý šmrnc mu ale po těch šesti letech chybí...

O bezpečnost posádky se stará dvojice ochranných oblouků za hlavami a dva přední i boční airbagy. V příplatkové výbavě najdeme hromadu nejrůznějších prvků, nicméně přibyl i jeden z většího modelu 911, který zastřešuje ovládání rádia, CD přehrávače, satelitní navigace a telefonu dohromady do jednoho celku. Všechno pak ovládáte komfortně skrz rozměrný displej. Jestli vám tedy jeden Boxster stojí v garáži a vy jste přemýšleli o výměně za nový. Na druhou stranu, jestli přemýšlýte o novém roadsteru, je pro vás právě tohle Porsche dobrým důvodem k zamyšlení. Lepší sporťák se stahovací střechou jen tak neseženete.

Převzato z časopisu SPEED

 


<<Zpět
Hlavní stránka