Testy a srovnání


Porsche 968 CS

Porsche 968 se vlastně narodilo v roce 1975, kdy přišel na svět jeho dávný předchůdce, typ 924, vyráběný ve spolupráci s Audi. Když ho poprvé spatřili majitelé a fanoušci devětsetjedenáctek, klepali si na čelo podobným způsobem jako někteří z nás při pohledu na chystaný Cayenne. Porsche bylo přece odjakživa o čtyř-, šesti- či dvanáctiválcovém vzduchem chlazeném boxeru položeném za zadními koly. Vedle této legendy se 924 se svým ,nedomrlým", vodou chlazeným čtyřválcem Audi pod přední kapotou jevila jako chudý příbuzný. Byl to však ryze komerční a nutno říci úspěšný krok, díky kterému si stovky tisíc řidičů po celém světě mohly dopřát auto tak bájné značky. V duchu svého motta o neustálém vývoji přidávala továrna postupně grády a v roce 1978 představila osmiválec 928 a o rok později 924 Turbo, a to už se nikdo nesmál. V roce 1980 měla 924 Carrera GT dokonce větší výkon (210 koní) než základní devětsetjedenáctka (204 koní) a model 928 S byl výkonově na roveň Turbu (300 koní). V roce 1982 vyšel typ 944, ale ten už měl čtyřválec Porsche (v podstatě jedna řada z osmiválce 928). Ke konci osmdesátých let se objevila i verze 944 Turbo (250 koní). A dlužno podotknout, že modely 924 a 944 byly po celou dobu své existence prodejně nejúspěšnějšími vozy, co Porsche nabízelo.

Na začátku devadesátých let mělo Porsche velké problémy s odbytem a stálo před otázkou, jak oživit svoji nabídku. Pokud by takové oslabení trvalo delší dobu, jeho statut nezávislého výrobce sportovních vozů by byl určitě ohrožen. Proto byl představen nový model 968, který je založen na devětdvacetosmičce a nahrazuje model 944. Zajímavé je, že jeho původní název měl být 944 S3 (třetí série této řady) a teprve později se rozhodlo, že bude pro jeho image lepší, když mu bude do vínku dán název jeho interního označení. Od roku 1992 do roku 1995 se vyrobilo celkem 12 776 exemplářů 968. Poměr mezi kupé a kabriolety byl zhruba 2:1. Z tohoto počtu bylo vyrobeno 1371 verzí ClubSport, kterou máme dnes pod drobnohledem. Ze všech moderních atmosférických čtyřválců na světě má devětšedesátosmička ten nejvýkonnější - objem tři litry a výkon 240 koní. Verze ClubSport vznikla v roce 1993 a historicky navazovala na 924 ClubSport. V souladu s tradicí předchozích ClubSportů se ale s motorem velké změny neděly, a tak se všechny zásahy zaměřují na odlehčení vozu plus zpevnění podvozku. Proto se vypustily takové vymoženosti jako klimatizace, elektrické stahování oken, kožené sedačky, rádio a odhlučňující materiály. Celé auto bylo sníženo o 25 mm, instalovaly se tvrdší pružiny a stavitelné tlumiče. Na skoro každém Porsche je krásné to, že plní každé vaše přání tak dobře. U 968 ClubSportu to platí dvojnásob. Pro cestování na větší dálky nebo jízdu po rozbitých kostkách se moc nehodí a nízkoprofilové sedmnáctky vám dají pocítit každý kamínek.

Při prvním svezení jste zklamaní z jeho nepraktičnosti, hlučnosti a nepohodlnosti, ale když narazíte na pár serpentin, je nepohodlí to poslední, na co byste si stěžovali. Přístroje máte před sebou jak na dlani a velký otáčkoměr uprostřed. Ergonomie ostatních páček a spínačů je pro někoho diskutabilní, ale není tu nic, co by vás u Porsche překvapilo. Když se před vámi za volantem ClubSportu rozevírá volná točitá silnice nebo ještě lépe závodní okruh, není mnoho aut, která by na vás v tu chvíli stačila, a na začátku devadesátých let byste ani žádnou konkurenci neměli. Zrychlení z nuly na sto není s časem 6,1 sekundy ani dnes špatné, ale o to v zatáčkách nejde. Právě tady se totiž projeví naprostá převaha ClubSportu nad konkurencí. Obrovský talent k rychlým průjezdům a celkové mrštnosti je mu dán umístěním celohliníkového motoru vpředu a převodovky vzadu od samého začátku. Tím se docílilo ideálního rozložení hmotnosti, a když se k tomu přidá snížení váhy a zpevnění podvozku, zázrak je na světě. Výsledkem je, že ClubSport řídíte špičkami prstů, prolétáváte rychlými zatáčkami, jako by to byly rovinky, a při tom všem přesně cítíte, co se na silnici odehrává. Dovede vám navodit ten ojedinělý pocit sebejistoty i ve chvílích, kdy víte, že asi jedete moc rychle. Když s ním ale vyjedete na okruh a dáte do řízení dostatek odvahy, ukáže vám věci, o kterých vám podvědomí říká, že nejsou možné.

Sériová 968 vydrží v zatáčce boční přetížení 0,91 g, teprve pak se utrhne. Lze tedy předpokládat, že tvrdší ClubSport drží na silnici ještě pevněji. Brzdy jsou jako vždy vynikající a brzdná dráha ze 110 km/h je rovných padesát metrů. Jestli si lze na něco stěžovat, je to pomalejší reakce motoru na plynový pedál, ale to spraví odlehčený setrvačník. Další záludností je slabá pružina pojistka zpátečky, se kterou se vám může stát, že při rychlém podřazení z trojky na dvojku o zpátečku zavadíte. Naproti tomu můžete ve svůj prospěch využívat ideální rozmístění pedálů, se kterými není závodní podřazování ve stylu pata-špička žádný problém. Stejně jako u devětsetjedenáctky jste si mohli v sériové verzi 968 objedat také verzi s Tiptronicem, který by tohle vyřešil. Jak ale správně tušíte, ClubSport na žádné takové serepetičky nevěří a má starou dobrou šestistupňovou převodovku s ručním řazením. Olé, tak to má být!

Současná cena sériové devětsetšedesátosmičky se podle stáří a výbavy pohybuje v rozsahu 15 až 30 tisíc eur. ClubSport stojí okolo 35 tisíc eur a závodní speciály nebo přestavby stojí okolo 35 až 50 tisíc eur. Tomu odpovídá i jejich výkon v rozpětí 400 až 600 koní. Když už jsme u toho závodění, Porsche vyrobilo i několik desítek kusů speciálního typu 968 Turbo S (čísla se rozcházejí od 15 do 31 exemplářů) a v posledním roce výroby devětsetšedesátosmičky jezdilo na soutěže s typem 968 Turbo RS, který měl 377 koní. Základem Turba S byl ClubSport a s vodou chlazeným turbodmychadlem KKK měl výkon 305 koní a 501 N.m. Z nuly na sto zrychloval za 4,6 sekundy a udávaná maximálka byla přes 280 km/h. Rychlostí a výkonem bylo tohle Porsche jediným srovnatelným konkurentem soudobého Turba 911. V roce 1995 byl již naplno odstartován vývoj Boxsteru a jeho představení bylo naplánováno na příští rok. Porsche mu chtělo dát maximální šanci na úspěch, a proto zastavilo po dvaceti letech výrobu své komerčně nejúspěšnější série. Závodní verze 968 TurboRS z roku 1995 tak byla důstojnou tečkou za nedoceněnou, ale přitom tak kvalitní řadou 944/968.

Převzato z časopisu SPEED

 


<<Zpět
Hlavní stránka
webzdarma.cz